مشاوره تحصیلی چیست ؟ 0 تا 100 اهمیت و معرفی مشاورین تحصیلی معتبر کنکور و انتخاب رشته و کلاس درس

تبلیغات مشاوره تحصیلی

فهرست مطالب پنهان

منظور از مشاوره تحصیلی ارائه اطلاعات لازم برای افزایش موفقیت تحصیلی است . مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان مفید است . خصوصا افرادی که قصد موفقیت در کنکور ورود به دانشگاه ها را دارند می توانند بهره زیادی از مشاوره تحصیلی ببرند .
مشاور تحصیلی روانشناسی است که سواد و تجربه کافی در افزایش توان تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان را دارد . وقتی با یک سری از دانش آموزان کنکوری در ارتباط با مشاوره تحصیلی یا مشاور تحصیلی اختصاص ایشان صحبت می‌کنیم برخی اصلاً نمی دانند چرا باید مشاوره تحصیلی داشته باشد یا اینکه اصلاً از کارایی و وظایف یک مشاور تحصیلی آگاهی و اطلاعات کافی ندارند .

به همین خاطر در بخش از سلام یار می خواهیم در ارتباط با تعریف مشاوره تحصیلی به شما اطلاعات کافی را بدهیم و در این باره با یکدیگر گفت و گو کنیم .

قطعا باز هم مواردی جا خواهد مانده که شما به آن ها نیاز خواهید داشت ، برای ما در بخش نظرات همین مقاله موارد مورد نیاز خود را بیان کنید تا حتما آن ها در آپدیت های بعدی در بخش توضیحات مقاله قرار دهیم .

مشاور تحصیلی کیست و مشاوره تحصیلی چیست ؟

مشاور تحصیلی کسی است که در ارتباط با مشاوره صحیح دانش آموزان برای ارتقاء سطح علمی آنها در جهت موفقیت در آزمون‌ های مهم و سرنوشت ساز دانش آموز مانند آزمون سراسری یا دیگر آزمون های علمی سطح بالا به آنها کمک می کنند تا از وقت ، استعداد و منابع در دسترس خود به نحو احسنت استفاده کنند و به نتیجه برسند .

مشاور تحصیلی کسی است که در زمان معین برای دانش آموز برنامه ریزی تدارک می بیند که در درجه اول مطابق با شرایط زندگی و منابع دانش آموز مورد نظر باشد و در درجات بعدی بتواند در زمان مشخص دانش‌ آموز را به موفقیت دلخواهش برساند و در مسیر پیشرفت تحصیلی به دانش آموز کمک کند .

مشاوره تحصیلی انواع گوناگون دارد چرا که هر مشاوره تحصیلی برنامه ریزی های اختصاصی مربوط به تجربیات خودش را دارد و دانش آموزان در این مورد باید دقت کنند که کدام مشاوره تحصیلی توانسته از موفقیت‌ های بیشتری کسب کند و از رزومه معتبرترین برخوردار است .
متاسفانه در چند سال گذشته مشاور تحصیلی بی سابقه و نامعتبر زیاد شده است ، چرا که یک سری افراد سودجو و منفعت طلب به فکر آینده دانش آموزان نیستند و بدون هیچ مدرک و سابقه درستی خود را مشاور تحصیلی معرفی میکنند و کافی است که یک دانش آموز بدون اطلاع وارد برنامه ریزی این دسته از آدم های مشاور نما شوند تا هم زمان خود را از دست بدهند و هم سرمایه خود را دور بریزند .

درست است برخی از این مشاوران تحصیلی نوپا مربوط به دانش آموزانی هستند که خود مسیر کنکور را به خوبی پشت سر گذاشتند و حالا می‌ خواهند از این راه کسب درآمد کنند و تجربیات خود را با دیگر دانش‌ آموزان به اشتراک بگذارند .

اینکه یک دانشجو بخواهد تجربیات گذشته خود را در اختیار دیگران قرار دهد کار شایسته ای است اما باید به این موضوع دقت کرد که در هر کاری لازمه درست پیش رفتن آن داشتن اطلاعات کافی و جامع می باشد و اگر کسی علاقه مند به کار مشاوره تحصیلی می باشد بهتر است تا ابتدا یک دوره مشاوره تحصیلی را گذرانده باشد و از حداقل اطلاعات یک مشاور تحصیلی به صورت آکادمیک برخوردار باشد .

اما اگر هر دانش آموزی بعد از گذراندن دوران کنکور خود بخواهد به سراغ مشاوره‌ تحصیلی برود و یا به هر طریقی از طریق فضای مجازی یا حضوری جذب دانش آموز کند .

این کار نه تنها به پیشرفت علم و ارتقاء دانش آموزان کمک نمی کند بلکه باعث می شود فضای کنکور برای دانش آموز ناامن شود و دانش آموز نتواند در سال کنکور مشاوره تحصیلی خوب و مورد قبول خود را پیدا کند و غرامت این اشتباهات زمان از دست رفته یک دانش آموز می باشد .

پس خواهشا دانش آموز عزیز اگر شما کنکوری هستید و به دنبال یک مشاور تحصیلی خوب برای موفقیت میگردید بهتر است ابتدا از صلاحیت مشاور تحصیلی و رزومه معتبر مشاوره مربوطه اطلاعات کافی و معتبر کسب کنید و سپس از برنامه‌ ریزی های آن استفاده کنید .

چرا که هیچ چیزی به اندازه وقت شما ارزشمند نخواهد بود و با هیچ هزینه ای نمی توانید آن را جبران کنید . اگر شما به عنوان یک دانش آموز در انجام چنین کارهایی دقت و جدیت لازم را به کار بگیرید هم باعث پیشرفت شما و هم باعث نتیجه‌ بخش بودن کار یک مشاور تحصیلی واقعی می باشد و از جهت دیگر جلوی سود طلبی مشاور نماها و افراد سودجود را میگیرید .

روش های اصولی مشاوره تحصیلی

برخی دیگر از مشاوران تحصیلی برای افزایش سود خود برنامه هایی که ضرورتی برای دانش‌ آموزان دارد و تدارک می بینند و دانش آموز را ملزم به انجام و شرکت در آن فعالیت ها می کنند .

شما به عنوان یک دانش آموز باید با مشاوری هم قدم شوید که صلاح شما را بخواهد و وقت شما را درگیر برنامه‌ های بدرد نخور نکند . به طور مثال بسیاری از مشاورها شرط پیشرفت دانش آموز را در خرید یک سری از محصولات یا کتاب ها و یا جزوه های گوناگون می‌ کنند .

در این میان دانش آموز نیاز واقعی به آن جزوه ها و تشکیلات ندارد و فقط هزینه اضافی برای خانواده دانش آموز در بر خواهد داشت و وقت دانش‌ آموز را میگیرد .

از طرف دیگر آن قدر دانش آموز مشغول این پیچیدگی‌ ها خواهد شد که از هدف اصلی باز می ماند و نمی تواند در کنکور موفق شود . پس مشاور تحصیلی واقعی کسی است که بتواند با یک منابع خوب و ساده شما را به موفقیت برساند و شما را درگیر حاشیه های آزمون سراسری و چندگانگی محصولات نکند .

مواردی که مشاوره تحصیلی ارائه می دهد

هر مشاور تحصیلی باید برای شما برنامه ای بچیند که یک سری فرمول ها را ارائه می دهد و نیازهایی را در شما برطرف می سازد . ما به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم :

  •  تقویت حافظه
  •  روش های یادگیری
  •  انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان
  • انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه
  •  افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی
  •  مدیریت زمان
  •  کاهش استرس
  •  افزایش هوش
  •  تنظیم خواب
  •  افزایش اعتماد بنفس
  •  یادگیری گروهی
  •  روش های خلاصه برداری
  •  تند خوانی
  •  برنامه تحصیلی
  •  آموزش دروس سخت
  •  اصلاح تغذیه
  •  تجویز دارو برای تقویت حافظه
  •  افزایش فهم و درک کلامی
  •  افزایش فهم و درک ریاضی
  •  درمان اختلالات یادگیری
  •  درمان فراموشی
  •  روش های آموزش زبان های خارجی
  •  ارتباط صحیح با معلمان
  •  ارتباط صحیح با همکلاسی ها
  •  معرفی کتاب های کمک درسی
  •  انتخاب محل تحصیل
  •  اصلاح مکان مطالعه
  •  درمان اضطراب امتحان
  •  درمان کمال طلبی

راه حل هایی که مشاوره تحصیلی ارائه می دهد

  • قلدری ، تجاوز یا درگیری فیزیکی در مدرسه و دانشگاه .
  • نگرانی های بلوغ یا رشد شخصی
  • مسائل زندگی خانگی ، سوء استفاده از مواد غفلت از مراحل رشد و سلامتی جسمی و روانی .
  • دخالت مثبت توسط خانواده .
  • مسائل اتوبوس و حمل و نقل از منزل به محل تحصیل .
  • نگرانی از نمرات ، مطالعات و دوره های کارشناسی
  • برخورد با استرس های معمول مدرسه و کلاس درس
  • مشاوره در مورد گزینه های آموزشی آینده

بنابراین مشاورین تحصیلی از تمامی توان خود برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان استفاده می کنند .

جلسات مشاوره تحصیلی چگونه است

معمولاً مشاوران تحصیلی جلسات مشاوره را به گونه‌ ای تنظیم می‌ کنند که هم با مراجعه کننده ( دانش آموز و دانشجو ) و هم با خانواده آن ها به صورت خصوصی صحبت کنند و به عمق مشکلات پی ببرند و سپس با در نظر گرفتن همه موارد جزئی یا کل مشکلات را حل کنند .

 

مشاوره تحصیلی چیست ؟ 0 تا 100 اهمیت و معرفی مشاورین تحصیلی معتبر کنکور و انتخاب رشته و کلاس درس 4

تاثیر مشاوره تحصیلی بر زندگی نوجوانان

قطعا مشاوره تحصیلی برای افزایش پیشرفت هر دانشجو و دانش آموزی که برای آینده ای بهتر در حال تحصیل است مفید خواهد بود . چون این افراد نیاز به یک راهنما و پشتیبان برای طی کردن مسیر و دور زدن موانع خود دارند . با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این بخش از مشاوره تحصیلی با هم گفتگو کنیم .

موفق بودن در تحصیل

دستاوردهای آموزشی کودکان در طول تحصیل آن ها ، نگرانی عمده بسیاری از والدین است که سعی در بهبود عملکرد تحصیلی فرزندان خود دارند . اما چه عواملی واقعا در پیشرفت تحصیلی دانش آموز نقش دارند ؟ آیا فقط هوش بالا برای موفقیت در تحصیل کافی است ؟

در ادامه به معرفی عوامل موفقیت می پردازیم که مورد تایید مشاوره تحصیلی است .

شاید تصور کنید موفقیت در مدرسه بسیار با IQ فرد ارتباط دارد ، اگر چه شما تا حدودی درست می گویید ، اما این همه کار نیست . هوش عالی ، در کودکی سبب درک بهتر می شود اما در دانشگاه و در مدرسه تنها عامل موفقیت نخواهد بود و مشاوره تحصیلی کنکور این را ثابت می کند .

زیرا علاوه بر هوش ، بسیاری از عوامل خارجی و داخلی بر نمرات ، توانایی یادگیری و در نهایت موفقیت دانشگاهی افراد تاثیر گذراند . اگر چه وضعیت اقتصادی و اجتماعی زندگی نیز عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی است ، اما عوامل مهم دیگری نیز برای موفقیت در آموزش وجود دارد که ما همچنان به معرفی آن خواهیم پرداخت .

روابط اجتماعی مناسب

روابط اجتماعی از مهد کودک تا آینده نقش مهمی در سطح یادگیری افراد دارد و اهمیت آن فراتر از تخیل است . نتایج تحقیق نشان می دهد که روابط مهد کودک مشکلات رفتاری دانش آموزان را کاهش می دهد و منجر به توسعه مهارت های کودک و در نتیجه ، نمرات بهتر ، به ویژه در پسران می شود .

مطالعات دیگر در این زمینه نشان می دهد که تغییرات روابط دوستانه نوجوانان دوره آینده آن ها را تعیین می کنند و تغییرات و اختلالات نوجوانان ممکن است در آینده منجر به موفقیت یا شکست در زندگی فرد شود .

در طول تحقیق ، معلوم شد که کسانی که نمرات خوبی کسب می کنند ، اگر دوستی خود را با کسانی که مشکلات رفتاری دارند افزایش دهند ، در نهایت به شکست علمی خواهند رسید .

انتخاب دوستان در مراحل مختلف زندگی شما ، نقش مهمی در موفقیت یا شکست شما در آینده ایفا می کند ، بنابراین هنگام انتخاب یک دوست هوشمند بوده و مراقب خود باشید .

هنگامی که برنامه درسی برای دانش آموزان زیر دوازده سال به منظور آموزش یادگیری احساسی و اجتماعی آموزش داده شد . ما موفقیت های آموزشی و عملکرد بهتر دانشجویان را در ایجاد روابط اجتماعی با دیگران دیده ایم ، در حالی که میزان موفقیت دانش آموزانی که در طرح شرکت نکردند ، خیلی مناسب ارزیابی نشد .

آموزش های اجتماعی و عاطفی به عنوان یک اکسیر معجزه آسا برای بهبود عملکرد دانش آموزان محسوب می شود و این آموزش ها می تواند منجر به توسعه مهارت های ارتباطی و کاهش استرس شود .

تاثیر استرس در مشاوره تحصیلی

اگر چه استرس گاهی اوقات یک عامل انگیزشی برای انجام کارهاست ، مطالعات اخیر نشان داده است که استرس در آموزش عالی دانشگاهی مضر است .

اثرات استرس بر تعدادی از عوامل شامل مشکلات مالی ، افسردگی ، عدم اعتماد به نفس و عدم توانایی برقراری ارتباط و منجر به ناهنجاری در خواب ، تغذیه و پذیرش مسئولیت است .

تمام این تغییرات منفی ، همراه با عوامل استرس زا ، در نهایت منجر به دانشجویانی می شود که در مدرسه حضور ندارند . با این حال ، افراد با سیستم های پشتیبانی قوی تر می توانند مشکلات را به خوبی حل کنند و عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشند .

در بسیاری از موارد ، گنجاندن اهداف مانند مدیریت استرس در برنامه درسی دانشجویان ، صرف نظر از عوامل استرس زا ، منجر به کاهش استرس و حرکت مناسب در مسیر موفقیت تحصیلی می شود .

کنجکاوی دانشجویی و دانش آموزی

کنجکاوی دانشجویی و دانش آموزی یکی از عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی آنهاست . مطالعات در زمینه روانشناسی نشان داده اند که کنجکاوی یکی از عوامل مهم در موفقیت مطالعه است ، تا آنجا که از اطلاعات هوشمندانه تر بهره می برند .

با توجه به جمعیت آماری چندین هزار دانش آموز در این مطالعات ، کنجکاوی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حتی از کار سخت ارزشمندتر است که بر یادگیری مفاهیم جدید و تجربیات جدید تاکید دارد .

هوش هیجانی و IQ و EQ

در حالی که IQ به عنوان یک عامل مهم در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود، مسئله مهم دیگری در این زمینه ، مانند EQ یا هوش هیجانی است . همانطور که قبلا ذکر شد ، محققان نتیجه گرفتند که موفقیت تحصیلی بستگی به عوامل بیش از IQ و هوش ذاتی فرد دارد به طوری که این عوامل جانبی نیز حتی در موفقیت فردی در روابط اجتماعی و روابط عاطفی با دیگران موثر است .

خانواده دانش آموز و دانشجو

نقش خانواده در شکل گیری رویکرد افراد در مدرسه و پیشرفت تحصیلی غیرقابل انکار است . این تحقیق در مورد چندین دانشجوی در شیکاگو و پکن نشان داد که دانش آموزانی که مسئولیت خانوادگی را دارند ، علاقه مند به درس و پیشرفت تحصیلی هستند . بدون شک مشاور تحصیلی بدون توجه به خانواده دانش آموز و دانشجو موفقیت چندانی در امر مشاوره دانش آموزان خود کسب نخواهد کرد .

خانواده و والدین نقش بسزایی در پیدایش افت تحصیلی یا موفقیت تحصیلی و شغلی آنها دارند. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌ کند . خانواده‌ های بدون انگیزه ، بدون اطلاع و غیرفعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان با استعداد می‌ شوند .

حالا در فرآیند مشاوره تحصیلی ، لزوم انجام مشاوره با والدین اهمیت خاصی پیدا می‌ کند . مشاور تحصیلی خانواده را از ویژگی ها و استعدادهای کمتر دیده شده‌ فرزندشان آگاه می‌ سازد و مهارت های لازم برای موفقیت او را به آنها می آموزد . مشاور همچنین به حل مسائل و مشکلات درون خانوادگی که می تواند باعث بروز افت تحصیلی دانش آموز شود ، کمک بسزایی می کند .

مشاوره تحصیلی

تاریخچه مشاوره در ایران

بیایید با هم به تاریخچه مشاوره در کشور عزیزمان ایران بپردازیم و ببینیم که آیا ، مشاوره تحصیلی یک پدیده نو ظهور است یا از قدیم و الایام این تخصص و روانشناسی در ایران وجود داشته است ؟ پس هنوزم هم صحبت های زیادی قرار است با هم داشته باشم ، با ما همراه باشید .

تاریخچه مشاوره تحصیلی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

در ایران مساله راهنمایی و مشاوره و تهیه مقدمات آن بین سال های 1337 تا 1350 شروع شد و جریان پیدا کرد . از سال های 1337 با برگزاری سمینارهای متعددی طرح مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش مطرح شد و نیز تربیت نیروی مشاوره در دانشگاه ها و تهیه ابزار کار مشاوران ، دوره‌ های کار آموزی ضمن خدمت ، تهیه وظایف و طرح و جا انداختن آن از جمله اقدامات بعدی در این دوره بوده است .

برای پیشرفت و گسترش این طرح اقدامات متعددی انجام شد . دوره‌ هایی ترتیب داده شد تا دست اندرکاران تعلیم و تربیت با برنامه راهنمایی آشنا شوند . اعزام مشاوران به مدارس ، تهیه مقالات و بروشورهای مختلف ، تهیه پرونده‌ های تحصیلی و تربیتی ، تهیه پرسشنامه‌ های مختلف و ایجاد مراکز مشاوره و راهنمایی در برخی از مراکز استان ها از جمله اقداماتی است که در این دوره به عمل آمد .

در سال های 1337 و 1338 کنفرانس هایی که در مشهد و آبادان تشکیل یافتند لزوم راهنمایی در مدارس را تاکید کردند . تا اینکه در سال های 1344 و 1345 در دانش سرای عالی تهران درس مشاوره و راهنمایی جزء دروس رسمی قرار گرفت .

از مهر ماه 1350 که اولین کلاس دوره راهنمایی تحصیلی تشکیل شد تا 22 بهمن 1357 که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در زمینه اجرای برنامه راهنمایی ، فعالیت های زیادی صورت گرفت که آشنا ساختن والدین و مربیان و دانش آموزان با برنامه‌ های مشاوره و راهنمایی به اعزام مشاورین به مدارس ، تهیه پرونده تحصیلی ، تست و اجرای آنها از آن جمله می‌ باشد .

تاریخچه مشاوره تحصیلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه راهنمایی با توجه به اهداف جدید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نتیجه آن سیستم معلم و مشاور بود که هم به تدریس و هم به مشاوره می‌ پرداختند .

پس مدتی برای تهیه هدف های هماهنگ با اهداف انقلاب برنامه راهنمایی و مراکز مشاوره حذف و تحلیل گردید و به جای آن طرح مربیان پرورشی با عنوان متولیان انقلاب در مدارس طرح ریزی و اجرا شد .

این طرح به تدریج مسئولان را متوجه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مدارس نمود . تا اینکه در سال 1364 هسته‌ های مشاوره تحصیلی و راهنمایی مجددا در مناطق آموزش و پرورش تاسیس گردید .

در حال حاضر برنامه‌ های مشاوره‌ ای مدارس به سمت تخصصی شدن و خدمات مشاوره‌ ای سوق داده شده است و طرح هایی چون ” طرح احیا نقش مشاوره‌ ای معلمان ” در حال اجرا است .

مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته و راهنمایی شغلی

در این زمینه مشاور به دانش آموز کمک می‌ کند با اطلاع از ویژگی ها و شرایط خود ، رشته‌ ها و شرایط جامعه تصمیم مناسبی در مورد انتخاب رشته تحصیلی‌ اش اتخاذ کند .

چنین فرآیندی چه در سال اول دبیرستان و برای انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسط صورت بگیرد و چه برای انتخاب رشته دانشگاهی تفاوت چندانی نمی‌ کند . آشنایی مشاور با ویژگی ها و مقررات موجود مربوط به هر دوره ( متوسط یا دانشگاهی ) بسیار حائز اهمیت است .

مشاور تلاش می‌ کند علاوه بر اینکه مراجع را از جنبه‌ های مختلف هوشی ، استعداد و علایق شناسایی کند بلکه این شناخت را با شناخت های خود دانش آموز درهم می‌ آمیزد و با در نظر گرفتن مقررات بیرونی و شرایط ویژه جامعه اقدام به تصمیم گیری کند .

ویژگی های خود دانش آموز که باید شناسایی شوند عبارتند از :

1 . میزان بهره هوشی

2 . نمرات تحصیلی او

3 . تعیین نقاط قوت و ضعف او در دروس مختلف

4 . بررسی علایق و استعدادهای او در زمینه رشته‌ها و مشاغل

برای اینکار گاهی مشاور از آزمون هایی چون تست هوش ، آزمون رغبت سنج و آزمون های سنجش استعداد کمک می‌ گیرد . از سوی دیگر باید دانش آموز شناخت کاملی نیز از خود رشته تحصیلی بدست آورد . اینکه چه دروسی در آن مطالعه می‌ شوند ، آینده شغلی آن چیست ؟

مشاوره تحصیلی برای بررسی افت تحصیلی

برخی از دانش آموزان ممکن است دچار افت تحصیلی شوند ، برخی از این دانش آموزان خودشان به مشاوره تحصیلی مراجع می‌ کنند و برخی توسط مسئولین مدرسه به مشاور مدرسه معرفی می‌ شوند .

در هر حال مشاور تحصیلی به بررسی عمل مختلف افت تحصیلی می‌ پردازد ، برای بررسی احتمال وجود عمل خانوادگی از خود دانش آموز و خانواده او کمک می‌ گیرد . عوامل مدرسه را نیز مورد بررسی قرار می‌ دهد و همچنین به بررسی سلامت جسمی و روانی دانش آموز می‌ پردازد .

شناخت و پیدا کردن علت افت تحصیلی در گام اول قرار دارد ، بعد از پیدا کردن علت ، مشاور به کمک دانش آموز و در صورت لزوم خانواده او و مسئولین مدرسه به رفع آن علت اقدام می‌ کنند .

یا اینکه راهنمایی هایی به دانش آموزان برای رفع علت ارائه می‌ شود و پیشرفت او مورد پیگیری قرار می‌ گیرد . از جمله این راهنمایی شامل شیوه افزایش انگیزش دانش آموز ، آموزش شیوه‌ های صحیح مطالعه ، آموزش شیوه‌ های مواجهه با تغییرات اساسی و غیره خواهد بود .

مشاوره تحصیلی برای آموزش شیوه‌ صحیح مطالعه و روش بهتر سازی حافظه

برخی از دانش آموزان با وجود اینکه افت تحصیلی نشان نمی‌ دهند ، اما ممکن است نیاز به آموزش شیوه‌ های صحیح مطالعه و روش های بهینه سازی حافظه داشته باشند .

آموزش چنین روش هایی می‌ تواند به جلوگیری از اتلاف وقت دانش آموز و بالا بردن بهره وری او کمک کند . برنامه ریزی برای مطالعه ، رعایت اصول یادگیری در برنامه ریزی برای مطالعه ، رعایت ویژگی های حافظه‌ های مختلف می‌ تواند به دانش آموز کمک کند تا روش مطالعه صحیحی داشته باشد و نتیجه بهتری کسب نماید .

مشاوره تحصیلی برای کاهش اضطراب امتحان

اغلب افراد در جلسه امتحان و یا قبل از آن درجاتی از اضطراب را دارا هستند . داشتن مقداری اضطراب در شرایط امتحانی کاملا طبیعی و گاهی حتی ضروریست .

چون موجب بالا نگه داشته شدن سطح برانگیختگی فرد شده و عملکرد او را بهبود می‌ بخشد . اما در صورتی که میزان این اضطراب از حد طبیعی بالا برود باعث مختل شدن عملکرد فرد خواهد شد . بنابراین مشاورین تحصیلی تلاش می‌ کنند تا با آموزش شیوه صحیح مطالعه ، به بالا بردن کارآیی حافظه و استفاده بهینه از زمان ، دانش آموز اطمینان و یقین نسبت به خود پیدا کند .

به عبارتی تلاش می‌ کنند اعتماد به نفس او را بالا ببرند تا از پیدا شدن افکاری که باعث اضطراب در او می‌ شوند جلوگیری کنند . چنین دانش آموزانی افکاری از این قبیل دارند ، نمره کمی خواهم گرفت ، خوب نخوانده‌ ام ، همیشه شکست می‌ خورم و … . مشاوره تحصیلی کمک می‌ کند تا دانش آموز با تسلط بیشتری به مطالب مورد نظر سر جلسه امتحان حاضر شود .

علاوه بر این به خود اعتماد به نفس داشته باشد ، همچنین ممکن است روش های اختصاصی مثل آموزش روش های آرامش ورزی مورد استفاده قرار بگیرید . در صورت حاد بودن میزان اضطراب دانش آموز به مراکز اختصاصی‌ تر ارجاع داده می‌ شود .

مشاوره تحصیلی چیست؟ 0 تا 100 اهمیت و معرفی مشاورین تحصیلی معتبر کنکور و انتخاب رشته و کلاس درس 2

چه شرایطی برای انجام مشاوره تحصیلی لازم است؟

شرایط لازم برای انجام مشاوره تحصیلی همانند سایر مشاوره‌ هاست ، معمولا در مدارس اتاقی با عنوان اتاق مشاوره وجود دارد .

دانش آموزان می‌ تواند به صورت مستقیم یا از طریق صندوق مشاوره با مشاور ارتباط برقرار کند . پاسخ های خود را نیز می‌ توانند بطور مستقیم از مشاور دریافت کنند یا به صورت ناشناس در بولتن مشاوره مطالعه کنند .

وظایف پشتیبان تحصیلی :

  • بررسی دفتر برنامه ریزی درسی هر دو هفته یکبار
  • پیگیری امور تحصیلی و برنامه ریزی درسی
  • بررسی و تحلیل عملکرد و کارنامه دانش آموزان
  • بررسی ضعف درسی دانش آموزان
  • ارتقاء کیفی آموزشی
  • برگزاری جلسات دیدار با اولیای دانش آموزان
  • نشست فردی یا نیمه گروهی با دانش آموزان
  • نظارت دور و نزدیک بر دانش آموزان
  • پیگیری های داخل مدرسه و ارتباط تلفنی با منزل
  • و……

مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف

مشاوره تحصیلی برای چه مقاطع تحصیلی مناسب است و مقطع تحصیلی مورد نظر باید چطور از مشاوره تحصیلی استفاده کند ؟.

مشاوره تحصیلی برای دبستان

در دوره ابتدایی آنچه که مورد نیاز دانش آموزان در مشاوره تحصیلی دبستانی ها است ، اطلاع یافتن درباره چگونگی پیشرفت و پیدا کردن نقاط ضعف دانش آموزان در زمینه رفتاری ، درسی خصوصا در موارد مختلف درسی و به منظور رفع مشکلات دانش آموزان است .

برای اینکه راهنمایی در این دوره به شکل بهتری به دانش آموزان ارائه شود باید مطالعاتی درباره‌ دانش آموزان انجام شود و سلامت و توانایی آن ها مورد بررسی قرار گیرد .

با بررسی عملکرد تحصیلی فرد ( نمرات امتحانات ) میتوان این نکته را فهمید که هر کدام از دانش آموزان در چه قسمت هایی از دروس قوی ، ضعیف و یا متوسط هستند ، سپس آن‌ ها را به گروه های مختلفی که وجوه اشتراک دارند تقسیم کرد .

برای اخذ تصمیم در پاره‌ ای موارد باید از اولیا دانش آموزان یا مسئولین مدرسه کمک گرفت . مخصوصا در زمینه تشکیل کلاس های تقویتی یا گرفتن معلم خصوصی برای کمک به دانش آموز در راه شناخت حروف ، خواندن ، نوشتن و حساب کردن .

اما خود دانش آموز نیز باید در این زمینه فعال باشد تا بتواند راهنمایی های ارائه شده را در تنظیم برنامه های درسی  و گذراندن اوقات فراغت به کار گرفته و به آن عمل کند .

مشاوره تحصیلی برای دوره اول متوسطه

در این دوره دانش آموز نیاز به مشاوره انتخاب رشته دارد که باید با دادن راهنمایی های لازم توسط اولیا مدیران معلمان و مشاوران دورنمای انتخاب رشته برای ورود به دوره های بعدی تحصیلی به وی ارائه شود .

بنابراین باید در مورد رشته های تحصیلی آموزش دوره دوم متوسطه و ضوابط ورود به هر یک و ارتباط هر یک از رشته های تحصیلی دانشگاهی و ارتباط این رشته ها با مشاغل مختلف جامعه اطلاعات جامع و دقیقی به دانش آموزان ارائه شود .

خود شناسی از نظر شناخت علایق استعدادها و خصوصیات شخصیتی که بتواند بر اساس آن در دوره های بعدی تصمیم گیری کند ، نیز از جمله نیازهای دانش آموزان این دوره است .

بعضی از دانش آموزان دوره های اول متوسطه بنا به دلایلی مایل و یا قادر نیستند که به ادامه تحصیل ببردازند تا وارد دوره دوم متوسطه شوند . این گروه از دانش آموزان نیازمند کسب اطلاعات شغلی هستند .

در این زمینه مشاور ضمن آشنا کردن دانش آموزان با امکانات شخصی و خانوادگی شان برای دیدن دوره های کار آموزی آنها را راهنمایی می کند .

مشاوره تحصیلی برای دوره دوم متوسطه

هدف عمده خدمات راهنمایی در دوره متوسطه شامل ارائه  اطلاعات لازم درباره محیط فیزیکی مدرسه برنامه درسی متعدد ، دروسی که در هر سال ارائه می شود شرایط و ضوابط لازم برای قبول شدن و فارغ التحصیلی از دبیرستان ارزش گذاری برای ادامه تحصیلات فرصت ها و شرایط ورود به دوره های تحصیلی بعد از دبیرستان است .

مشاور مسئولیت دارد با آگاهی دادن به دانش آموزان در زمینه های شخصی تحصیلی شغلی آن ها را توانمند سازد تا قادر باشند تصمیم های مناسبی بگیرند .

اهمیت مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته

رتبه نخست رشته علوم تجربی در آزمون سراسری 95 ، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه شریف بود . متاسفانه تحقیقات نشان داده است که اغلب انتخاب هایی که دانش آموزان در زمینه رشته تحصیلی خود در مقطع مدرسه و نیز رشته دانشگاهی خود انجام می‌ دهند عاری از هر گونه دلیل منطقی و اطلاعات مناسب است .

معیارهایی که دانش آموزان در چنین مواردی برای انتخاب های خود بر می‌ گزینند ملاک هایی کاذب و نامناسب و اساساً بر اساس انتخاب های دیکته شده اطرافیان است به همین دلیل یک مشاور تحصیلی آگاه و حرفه ای می تواند به دانش آموز در انتخاب رشته دانشگاهی منطبق با استعدادها و خواسته های او کمک بزرگی نماید .

مشاوره تحصیلی
مشاوره تحصیلی

نکات مهم در انتخاب مشاور تحصیلی

برای انتخاب یک مشاور تحصیلی مناسب و با تجربه باید به نکاتی مهم توجه داشته باشید تا طبق همان معیارها بتوانید انتخاب خود را انجام دهید . ما در موارد زیر به چند نمونه از این معیارها اشاره کرده ایم که بد نیست آن ها را مطالعه کنید .

صرفه جویی در هزینه

بسیاری از خانواده‌ ها و دانش آموزان ، مشاوره تحصیلی را در واقع هزینه ای بیهوده می‌ پندارند و فکر می‌ کنند این زیاد درس خواندن است که موفقیت را در پی دارد .

در صورتی که یکی از ویژگی های داشتن یک مشاور تحصیلی مناسب این می باشد که دانش آموز را از سرگردانی در میان انبوهی از تبلیغات محصولات و کلاس‌ های آموزشی بیرون آورد .

در واقع باعث می شود تا دانش آموز در انتخاب منابع عملکرد درستی داشته باشد و از صرف هزینه های اضافی و گیر افتادن در دام کسانی که هدفشان تنها سود جویی و کسب فروش بیشتر محصولات است نیفتد .

عدم برنامه درسی مشترک

در صورتی که می خواهید یک مشاور تحصیلی مناسب انتخاب کنید حتما به این موضوع دقت کنید که مشاور تحصیلی شما به تمامی دانش آموزانش برنامه‌ یکسانی ندهد .

در صورتی که این طور باشد مشخص می شود که مشاور شما برای شما زمان کافی را نمیگذارد . در واقع حتی اگر در ابتدای کار برنامه ها مشترک بود بعد از گذشت مدتی از زمان مشاوره نباید برنامه های اشخاص با یکدیگر یکسان باشد .

پیگیری مداوم

پیگیر بودن مشاور نیز بسیار مهم است ، سعی کنید با مشاور تحصیلی کار کنید که حداقل در بازه های زمانی کوتاه با شما در تماس باشد و شما را فراموش نکند . مشاور خوب کسی است که از شرایط های فردی تک تک دانش آموزانش آگاهی داشته باشد .

برنامه درسی کوتاه مدت

یک برنامه درسی برای مدت زمان طولانی مناسب نمی‌ باشد . یک برنامه ریزی مناسب باید بر اساس شرایط دانش آموز و زمان بندی او با نزدیک شدن به امتحانات ، کنکور و… متغیر باشد .

همچنین مشاورانی که برنامه های درسی بلند مدت می دهند باعث می شود که ارتباط بین مشاور و دانش آموز از بین برود و این موضوع به شدت در نتیجه دانش آموز تاثیر گذار است .

در واقع مشاور شما باید در دسترس باشد که در صورتی که شما به مشکلی برخورد کردید بهترین راهکار را به شما بدهد . اگر این اتفاق بیفتد دانش آموز می تواند با کیفیت مطالعه کند .

تسلط کامل به مباحث انگیزشی

یکی از مهم‌ ترین مهارت‌ های مشاور تحصیلی دادن امید و انگیزه برای ادامه‌ کار به دانش آموز است . در صورتی که دانش آموز از لحاظ انگیزشی دچار مشکل شد مشاور باید بتواند بر روی دانش آموز تاثیر بگذارد و بتواند انگیزه ادامه‌ کار را در دانش آموز ایجاد کند .

سخن پایانی :

ما در این مقاله تمام سعی خود را کردیم تا به شما درباره مشاوره تحصیلی و مزایا و معایب یک مشاور تحصیلی اطلاعات کامل را ارائه دهیم . همانطور که در اول بحث گفتیم ، ممکن است هنوز با خواندن این مقاله سوالاتی در ذهن شما وجود داشته باشد که بی جواب مانده است .

هیچ اشکالی ندارد ، سوالات بی جواب خود را در بخش نظرات بنویسید تا تیم پشتیبانی سلام یار برای شما جواب سوال را آماده و در جواب نظر شما بنویسد. امیدواریم این مقاله آموزشی کمکی به رفع مشکلات و درگیری های ذهنی شما در رابطه با مشاوره تحصیلی کرده باشد .

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا