روغن آرگان خالص و فواید بی نظیرش

در دنیای زیبایی روغن آرگان خالص اغلب به عنوان طلای مایع نیز نامیده می شود . این نام نه تنها به دلیل رنگ طلایی روغن آرگان بلکه به دلیل ارزش بی نظیر آن برای پوست و مو بر این روغن گذاشته شده است .

با اینکه آرگان چند دهه است که وارد دنیای زیبایی شده است اما زنان مراکشی از این روغن برای هزاران سال استفاده می کرده اند . طبق اسناد تاریخی زنان بربری که عضو یک قبیله در شمال آفریقا بوده اند از حداقل 600 سال قبل از میلاد مسیح از روغن آرگان بر روی ناخن ها پوست و مو ها به صورت روتین روزانه استفاده می کردند .

خواص روغن آرگان

روغن آرگان خالص خواص فوق العاده و بیشماری برای پوست و مو دارد . روغن آرگان روغنی منحصر به فرد است که همزمان میزان زیادی از اسید اولئیک و اسید لینولئیک را در خود دارد و هم می تواند برای پوست های چرب و مختلط استفاده شود . و هم برای پوست های خشک و معمولی بسته به نحوه تهیه روغن آرگان این روغن بین 35 تا 40 درصد اسید لینولئیک و بین 24 تا 48 درصد اسید اولئیک در خود دارد . در حالی که اسید لینولئیک التهاب و جوش را کاهش می دهد و پوست را آبرسانی می کند ،  اسید اولئیک باعث نفوذ پذیرتر شدن این روغن می شود .

روغن آرگان مراکشی

روغن آرگان خالص از طریق پرس سرد هسته میوه درخت آرگان که تنها در دامنه های کوه های اطلس در جنوب غربی مراکش در آفریقا یافت می شود ، استخراج می گردد . ابتدا پوست ضخیم و گوشت میوه آرگان جدا می شود سپس مغز آن با دست از داخل پوست هسته خارج می شود تا مغز آرگان میزان روغن خود را حفظ کند .

سپس دانه آرگان تحت پرس سرد قرار می گیرد تا روغن آرگان خالص بدست آید . نتیجه این فرایند روغن آرگان اصل مراکشی است که برای پوست و مو خواص بی نظیری دارد و به اعماق لایه های پوست نفوذ می کند . از آنجایی که روغن آرگان مراکش بسیار سبک است این روغن را می توان برای بیشتر انواع پوست ها استفاده کرد .

خواص و نحوه استفاده از روغن آرگان برای پوست صورت 

  • مرطوب کننده شب :

روغن آرگانخالص به سرعت جذب پوست می شود و حالت چرب به پوست نمی دهد . بعد از پاکسازی پوست با فوم یا ژل شست و شو ، 2 تا 4 قطره از این روغن را بر کف دست بریزید و بگذارید روغن در کف دستتان گرم شود سپس بر روی گردن و صورت به صورت دورانی ماساژ دهید . روغن آرگان را برای زیر چشم نیز می توانید استفاده کنید .

هر شب یک ساعت قبل از خواب یک قطره از روغن آرگان را بر زیر چشم بزنید ( تا جایی که استخوان زیر چشم را حس می کنید ، نزدیک محل رویش مژه ها و روی پلک ها نزنید )  . روغن آرگان دارای ویتامین A و ویتامین E است که می تواند به کاهش چروک ها کمک کند . علاوه بر این طبق یک تحقیق در سال 2015 روغن آرگان خاصیت ضد پیری برای پوست دارد .

  • یکسان کننده پوست :

یکدست سازی پوست بخش مهمی از روتین روزانه پوست است و روغن آرگان خالص می تواند به عنوان یک تونر کاملا طبیعی استفاده شود . روغن آرگان می تواند جوش ها را از بین ببرد ، لک های ناشی از سن و آفتاب را کاهش دهد و پوست شما را یکدست کند . برای تهیه تونر کاملا طبیعی با روغن آرگان یک تی بگ چای سبز را داخل یک فنجان آب داغ بگذارید تا برای 7 تا 10 دقیقه دم بکشد .

تی بگ را در بیاورید و بگذارید فنجان چای به دمای اتاق برسد سپس 2 تا 4 قطره از روغن اسانسی درخت چای و روغن اسانسی لیمو و نصف قاشق غذاخوری روغن آرگان را به چای اضافه کنید .  مخلوط را در یک ظرف پمپی یا ظرف اسپری بریزید و هر روز بعد از شست و شوی صورت مقداری از این ترکیب را روی پنبه ریخته و صورت خود را با آن تمیز کنید .

  • لایه بردار :

لایه بردارهای خانگی با روغن آرگان خالص به راحتی قابل تهیه هستند . برای بهره گیری از خواص لایه برداری روغن آرگان اصل یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را با چند قطره روغن آرگان مخلوط کنید . مقداری از این ترکیب را بر صورت به صورت دورانی برای 2 تا 4 دقیقه ماساژ دهید . مواظب نواحی دارای جوش و یا حساس باشید . سپس با آب گرم آب بکشید و صورت خود را خشک کنید .

لایه برداری منظم به پاکسازی سلول های مرده و بهبود چروک های ریز کمک می کند و پوستی جوان تر و شاداب تر به شما هدیه می دهد . با کمک شکر قهوه ای مواد مغذی روغن آرگان بهتر به لایه های زیرین پوست نفوذ می کند . این لایه بردار را می توانید برای کف پا یا زانوها هم استفاده کنید فقط کافی است مقدار روغن آرگان آن را بیشتر کنید .

روغن آرگان خالص و فواید بی نظیرش

  • درمان جوش ها :

اگر از جوش رنج می برید طبق تحقیقات روغن آرگان ارگانیک می تواند به کاهش سطح سیبوم در پوست های مستعد جوش کمک کند . اسیدهای چرب روغن آرگان به کاهش التهاب ناشی از جوش کمک می کند و سلول های آسیب دیده پوست را آرام می کند . اگر از روغن آرگان خالص به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید اما همچنان جوش می زنید . می توانید روغن آرگان را با روغن درخت چای مخلوط نمایید و سپس روی پوست استفاده کند .

طبق تحقیقات روغن درخت چای یکی از بهترین روغن های ضد جوش و آنتی باکتریال است که در ترکیب با روغن آرگان می تواند در درمان جوش ها معجزه کند . 3 قاشق غذاخوری روغن آرگان را با 10 قطره روغن درخت چای مخلوط نمایید و هر شب در آخرین مرحله روتین پوستی 2 تا 4 قطره از این ترکیب را بر پوست تمیز ماساژ دهید .

  • درمان استرچ مارک :

روغن آرگان می تواند با افزایش خاصیت ارتجاع پذیری پوست کمک کند از شر استرچ مارک ها خلاص شوید . طبق تحقیقات روغن آرگان خالص مراکش می تواند خاصیت ارتجاع پذیری و رطوبت پوست را افزایش دهد . کافی است چند قطره از روغن آرگان را کف دستتان گرم کنید و به آرامی بر شکم ، ران ها و هر جای دیگری که استرچ مارک دارید ماساژ دهید .

ویتامین A  و ویتامین E می تواند کمک کند که پوست بازسازی و آبرسانی شود و از ایجاد استرچ مارک های جدید جلوگیری شود . اگر هم در حال حاضر استرچ مارک دارید می توانید روغن آرگان را همراه کمی شکر قهوه ای روی محل های استرچ مارک ماساژ دهید . سپس آب بکشید و دوباره روغن آرگان را بر محل استرچ مارک ماساژ دهید .

  • درمان جای تیغ :

اگر بعد از اصلاح جایی از بدن یا صورتتان دچار خراشیدگی یا التهاب و خارش شد می توانید از روغن آرگان خالص برای آرام کردن پوستتان استفاده کنید . کافی است بعد از اصلاح با تیغ مقداری از روغن آرگان را بر محل مورد نظر ماساژ دهید .

  • مرطوب کننده بدن :

می توانید روغن آرگان را علاوه بر استفاده به عنوان مرطوب کننده صورت به عنوان مرطوب کننده بدن هم استفاده کنید . مقداری روغن آرگان و روغن نارگیل یا روغن بادام تلخ را با هم مخلوط نمایید و بر کل بدن ماساژ دهید .

  • خواص روغن آرگان برای لک صورت :

اگر لک های زیادی روی صورتتان دارید که ناشی از :

  • تغییرات هورمونی
  • بالا رفتن سن
  • در معرض نور خورشید بودن
  • بارداری

ایجاد شده است روغن آرگان خالص می تواند به روشن شدن لک ها و پوست شما کمک کند . روغن آرگان حاوی توکوفرول ها ( اجزا ویتامین E ) است که می تواند تولید پلاسما در پوست را کاهش دهد و به همین دلیل روغن آرگان برای درمان :

  • لک قهوه ای صورت
  • از بین بردن لکه سیاه صورت
  • درمان لک سوختگی سطحی
  • درمان لکه های قرمز صورت
  • درمان لک های عمیق صورت
  • درمان لک بارداری

فوق العاده عمل کند .

روغن آرگان خالص و فواید بی نظیرش

خواص و نحوه استفاده روغن آرگان برای مو

  • نرم کننده مو بعد از حمام :

روغن آرگان نه تنها برای پوست خواص فوق العاده ای دارد بلکه برای مو نیز فوق العاده است . این روغن غیر چرب برای استفاده به عنوان نرم کننده مو بعد از حمام فوق العاده است و باعث می شود موهایتان بدون چرب شدن خوش حالت شود . روغن آرگان وز مو را نرم می کند و از موها در مقابل باد سشوار ، اتو و حالت دهنده مو محافظت کرده و درخشش بی نظیری به موها می بخشد .

برخی از تحقیقات نشان می دهد که روغن آرگان خالص سرشار از اسیدهای چرب است که می تواند ضخامت موها را افزایش دهد و از موخوره و شکستن موها جلوگیری نماید . برای بهبود سلامت موهای خود چند قطره روغن آرگان را کف دستتان گرم کنید و بعد از حمام و زمانی که موها کمی خشک شده اما هنوز نم دار روغن آرگان را به نوک ساقه مو ماساژ دهید .

  • نرم کننده مو قبل از حمام :

اگر موهای خشکی دارید و موهایتان در اثر رنگ ، دکلره و دیگر عوامل آسیب دیده است استفاده از روغن آرگان به عنوان نرم کننده مو قبل از حمام می تواند تاثیر فوق العاده ای در بهبود وضعیت موهای شما شود . خواص روغن آرگان برای مو به دلیل مواد مغذی داخل این روغن بی اندازه است .

  • افزایش درخشش موها :

فواید روغن آرگان برای مو به همین جا ختم نمی شود . روغن آرگان خالص می تواند درخشش بی نظیری به موهای شما ببخشد . روغن آرگان برخلاف روغن نارگیل و زیتون به راحتی جذب ساقه مو می شود و حس چرب بودن به موها نمی دهد البته به شرطی که بیش از اندازه استفاده نکنید . به لطف اسیدهای چرب داخل روغن آرگان درخشش به موهای شما باز می گردد . کافی است بعد از حمام وقتی موهایتان نیمه خیس است چند قطره از روغن آرگان را به انتهای ساقه مو ماساژ دهید .

  • افزایش رشد موها :

به دلیل سرشار بودن از فنول روغن آرگان می تواند به تحریک کف سر برای رشد موهای جدید کمک کند . کافی است هفته ای 2 تا 3 بار مقداری از ترکیب 3 قاشق غذاخوری روغن آرگان و 10 قطره روغن نعناع فلفلی را بر کف سر ماساژ دهید .

روغن آرگان خالص و فواید بی نظیرش

  • سلامت ناخن ها :

حالا که راجع به خواص روغن آرگان برای پوست و مو صحبت کردیم بگذارید برویم سراغ خواص روغن آرگان برای ناخن ها ، روغن آرگان یک مرطوب کننده سبک است که می تواند ناخن ها را تقویت کند . اگر لاک ناخن دارید آن را پاک کنید ، روی هر ناخن مقداری از روغن آرگان را ماساژ دهید . بگذارید روغن برای نیم ساعت روی ناخن ها بماند سپس شست و شو دهید .

  • روش استفاده از روغن آرگان برای مو :

برای بهره بردن از خواص روغن آرگان برای مو به عنوان نرم کننده مو قبل از حمام کافی است 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان و 4 قطره روغن یلنگ یلنگ را مخلوط نمایید و این ترکیب را بر کف سر و موها ماساژ دهید . حوله ای گرم دور سر بپیچید و بگذارید روغن ها چند ساعت ( ترجیحا شب تا صبح )  کف سرتان باقی بماند . سپس با یک شامپوی ملایم سر خود را شست و شو دهید . می توانید این ترکیب را 2 تا 3 بار در هفته استفاده نمایید .

 نحوه تشخیص روغن آرگان خالص

تشخیص اصل بودن یا نبودن روغن آرگان خالص تنها از طریق مشاهده برگه آزمایشگاهی اصالت روغن آرگان ممکن است . در صورتی که فروشنده این روغن از ارائه برگه آنالیز و برگه اصالت روغن آرگان خود به شما خودداری نمود می توانید مطمئن باشید که روغن آرگان ارائه شده توسط آن فروشگاه اصل نمی باشد .

روغن آرگان در حال حاضر تنها در مراکش تولید می شود و امکان تولید آن در ایران وجود ندارد و اگر فروشگاهی ادعا نمود که این روغن را در ایران تولید می کند به طور قطع روغن آرگان ارائه شده در این مرکز نمی تواند اصل باشد .

از سوی دیگر موضوع قابل توجه در هنگام خرید این روغن توجه به قیمت آن است . اگرچه قیمت بالای یک روغن آرگان نمی تواند ضامن اصالت آن باشد اما قیمت پایین روغن آرگان قطعا نشان دهنده عدم خلوص این روغن است زیرا روغن آرگان باید وارد ایران شود و نمی تواند ارزان باشد .

 

( هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع باعث بلاک شدن سایت شما توسط گوگل خواهد شد )

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا