مزایای سلامتی در آغوش گرفتن

Health benefits of hugging

سه نوع افراد وجود دارد. افراد حساسی که همیشه شما را در آغوش می گیرند سلام، بغل کننده های گاه و بیگاه خاص و کسانی که ابراز محبت برایشان ناراحت کننده است. به اندازه کافی جالب است، دوستان حساس شما نیز ممکن است شادتر و سالم تر، زیرا تحقیقات اخیر شروع به شناسایی آغوش به عنوان یک تقویت کننده سلامت ذهنی و جسمی می کند.

آغوش ممکن است استرس ناشی از درگیری را کاهش دهد، حتی قبل از شروع آن

چگونه؟ برای شروع، یک مطالعه اخیر منتشر شده در PLoS One بررسی کرد که آیا اثرات یک آغوش خوب می تواند تسکین یابد یا خیر. شما در طول روز حتی اگر بعد از آن با درگیری مواجه شوید. محققان دریافتند افرادی که در آغوش گرفته می‌شوند کمتر از افرادی که در آغوش گرفته نشده‌اند تحت تأثیر «تعرض درگیری» یا تعارض بین فردی قرار می‌گیرند. جنسیت بغل کننده ها مهم نبود، و همچنین زمینه رابطه (عاشقانه، خانوادگی یا افلاطونی) مهم نبود.

یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، مایکل مورفی، دکتر، دانشیار تحقیقاتی پسا دکتری در آزمایشگاه مطالعه استرس، ایمنی و بیماری در گروه روانشناسی در دانشگاه کارنگی ملون، می گوید به این دلیل است که لمس بخشی از مغز را که به تهدیدات پاسخ می دهد غیرفعال می کند. و به نوبه خود هورمون های کمتری برای نشان دادن پاسخ استرس ترشح می شود و سیستم قلبی عروقی شما استرس کمتری را تجربه می کند.

مورفی توضیح می‌دهد: «به عبارت دیگر، با واکنش کمتر «جنگ یا گریز» به موقعیت‌های استرس‌زا مرتبط است، و می‌افزاید که نظریه‌پردازان معتقدند لمس بین‌فردی می‌تواند تعدیل کند اکسی توسین (هورمونی که احساس خوب می‌کند که به عنوان «مواد شیمیایی در آغوش گرفتن» نیز شناخته می‌شود) و سیستم مواد افیونی درون زا  (نورون‌هایی در مغز که می‌توانند مواد شیمیایی تسکین‌دهنده تولید کنند)، که هر دو می‌توانند سلامتی را تقویت کنند.

او می‌گوید: «احساس امنیت و مراقبت، به نوبه خود، می‌تواند ما را نسبت به درد فیزیکی کمتر حساس کند و در مواجهه با تجربیات بالقوه تهدیدکننده، به‌ویژه تجربیات تهدیدکننده اجتماعی، واکنش‌پذیری کمتری داشته باشیم.»

آغوش ممکن است سیستم ایمنی شما را تقویت کند

این تصور که در آغوش گرفتن می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد ممکن است کاملاً پوچ به نظر برسد اما تحقیقات خلاف این را نشان می دهد. یکی دیگر از مطالعه از همکاران مورفی در Carnegie Mellon بررسی کرد که چگونه استرس و حمایت اجتماعی بر ایمنی و حساسیت به عفونت‌های عفونی تأثیر می‌گذارد.

شرکت کنندگان در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند و سپس در قرنطینه برای ارزیابی علائم بیماری تحت نظر قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که کسانی که از نظر اجتماعی احساس حمایت می‌کنند و بیشتر در آغوش می‌گیرند، علائم بیماری کمتری را نیز تجربه می‌کنند.

مورفی می‌گوید: «احساس تهدید و استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را طوری تنظیم کند که برای مدت‌های طولانی‌تر از آنچه لازم است، تهاجمی‌تر از حد لازم عمل کند.» سیستم ایمنی بیش از حد تهاجمی می تواند منجر به آسیب به سیستم های بدن شود و خطر ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش دهد. با این حال، تا جایی که آغوش‌ها باعث می‌شوند احساس امنیت و مراقبت بیشتری داشته باشیم، می‌توانند در مقابل تجربیاتی که ممکن است ما را تهدید کنند، محافظت کنند و از ما در برابر ایجاد یک پاسخ ایمنی بیش از حد تهاجمی محافظت کنند.”

در آغوش گرفتن و محبت در سنین پایین می تواند در درازمدت کودکان را سالم تر نگه دارد

در همین حال، یک مطالعه دیگر محبت والدین پیدا کرد به عنوان شاخصی از سلامت آینده کودک. جودیت ای. کارول، استادیار روانپزشکی دانشگاه UCLA، نویسنده این مطالعه، توضیح می دهد: «مشکلات دوران کودکی خطر مشکلات سلامت روانی و جسمی را در بزرگسالی افزایش می دهد. این چه ربطی به بغل کردن داره؟

او به ما گفت، در مطالعه‌اش، افرادی که در دوران کودکی آزار عاطفی و فیزیکی و عشق و محبت محدود والدین را گزارش کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی در مراحل بعدی زندگی قرار دارند. به اندازه کافی عجیب، اگر فردی گزارش بدرفتاری می‌کرد، اما در دوران کودکی، عشق و محبت را از سوی یکی از والدین دریافت می‌کرد، به نوعی تأثیر سوء استفاده بر سلامتی او را کاهش می‌داد.

«یافته‌های ما میزان ارتباط این روابط اجتماعی اولیه با خطر بیولوژیکی را در تقریباً تمام سیستم‌های اصلی تنظیمی بدن نشان می‌دهد، و نشان می‌دهد که ممکن است راهی برای کاهش تأثیر سوء استفاده وجود داشته باشد. کارول به ما گفت حداقل از نظر سلامت جسمانی. در میان فهرست عوامل استرس زای سمی، سوء استفاده در دوران کودکی به ویژه مضر تلقی می شود.

متأسفانه، تخمین‌های کنونی نشان می‌دهد که از هر 4 کودک، 1 کودک نوعی سوءاستفاده و/یا بی‌توجهی را تجربه می‌کند.» کارول می گوید امیدوار است یافته های او حمایت سیاست عمومی را برای مداخلات اولیه تشویق کند. “اگر ما با آموزش و آموزش مراقبین در زمینه چگونگی فراهم کردن محیطی دوست داشتنی و پرورشی مداخله کنیم، ممکن است مسیرهای سلامتی درازمدت را برای این کودکان بهبود ببخشیم.”

در طرف دیگر معادله سن، یک مطالعه سوئدی مطالعه از 172 ساکن خانه سالمندان ساکنانی که در آغوش گرفتن و تماس فیزیکی دریافت می‌کردند، با دوستان و بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کردند و در غیر این صورت از نظر اجتماعی فعال بودند، تمایل داشتند که بیشتر از ساکنان اجتماعی کمتری رشد کنند.

در آغوش گرفتن ممکن است از راه های بیشتری برای قلب شما مفید باشد

همانند مورفی که قبلاً ذکر شد، به نظر می‌رسد در آغوش گرفتن سیستم قلبی عروقی تحت فشار قرار نگیرد. یک مطالعه، از دانشگاه کارولینای شمالی، 59 زن 20 تا 49 ساله را که قبلا حداقل شش ماه با یک همسر یا شریک تک همسر زندگی کنید. در ابتدا از زنان خواسته شد که درست کنار شریک زندگی خود بنشینند و زمانی را که احساس صمیمیت خاصی داشتند برای چند دقیقه به یاد بیاورند، چند دقیقه یک ویدیوی عاشقانه تماشا کنند، چند دقیقه دیگر صحبت کنند و با یک در آغوش گرفتن 20 ثانیه ای پایان دهند.

پس از همه اینها، زنان از شریک زندگی خود جدا شدند و موظف شدند درباره چیزی که آنها را عصبانی یا تحت فشار قرار داده بود، سخنرانی تهیه و ضبط کنند. یافته های آنها؟ گروه آغوش فشار خون و ضربان قلب کمتری در طول انجام کار استرس زا داشتند. و زنانی که می‌گفتند همسرشان را بیشتر در آغوش می‌گیرند، عموماً در تمام مراحل آزمایش سطوح اکسی توسین بالاتری داشتند، و این باعث شد که محققان به این نتیجه برسند که اکسی توسین ممکن است ارتباطی بین بغل کردن و کاهش فشار خون باشد.

بنابراین، دفعه بعد که یکی از دوستان یا خانواده تان استرس داشت، ادامه دهید و آنها را در آغوش بگیرید. «نیاز به تعلق داشتن و درگیر شدن در رفتارهایی که بر احساس تعلق بخشی از طبیعت ما انسان‌ها است.

تحقیقات او حتی شخصاً بر نحوه ارائه پشتیبانی مورفی به نزدیکترین و عزیزترین خود تأثیر گذاشته است. مورفی می‌گوید: «در روابط نزدیکم، وقتی کسی مضطرب است، به احتمال زیاد نسبت به گذشته در آغوش می‌گیرم. “در واقع، در آغوش گرفتن اکنون پاسخ معمولی “رفتن به” من است.

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا