خطوط و چین و چروک زیر چشم را چگونه درمان کنیم ؟

با بالا رفتن سن ، پوست تان خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد . عوامل محیطی همچون قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل ژنتیکی نقشی اساسی در ظهور زود هنگام چین و چروک و خطوط ریز روی صورت فرد ایجاد می کنند .

فهرست مطالب پنهان

عوامل بروز خطوط و چین و چروک زیر چشم ها

اصلی ترین دلیل ظهور خطوط ریز و چین و چروک اطراف چشم ها بالا رفتن سن است .

اما یک سری دلایل دیگر برای این خطوط و چین و چروک ها وجود دارد که دوری از آن ها امکان پذیر است :

اشعه UV

اشعه مضر فرابنفش ( UV ) کلاژن موجود در پوست را تجزیه می کند . کلاژن مهم ترین پروتئین بافت پوست است و برای نگه داشتن ساختار صورت در گذر زمان اهمیت دارد . اشعه UV می تواند از طریق قرار گرفتن محافظت نشده در برابر نور خورشید و حمام آفتاب روی فرد اثر بگذارد . با توجه به سازمان غذا و دارو ( FDA ) ، در معرض اشعه UV بودن می تواند سبب بروز زود هنگام چین و چروک روی صورت شود .

دخانیات ، سیگار کشیدن

با توجه به تحقیقات علاوه بر سن ، سیگار کشیدن هم یکی از عوامل اساسی بروز چین و چروک روی صورت مردان و زنان است . سیگار کشیدن پوست را در معرض استرس اکسیداتیو قرار می دهد و به کلاژن و الاستین پوست آسیب می زند . سیگار کشیدن می تواند سبب انقباض رگ های خونی صورت ، انسداد گردش خون و نرسیدن ویتامین A به پوست شود .

حالتها و حرکات تکرای صورت

حرکات صورت مانند :

  • خنده
  • اخم
  • چروک کردن پیشانی

گوی یخی

می توانند سبب بروز خطوط ریز روی صورت شوند . حتی عادات خوابیدن هم می توانند سبب ظهور چین و چروک روی صورت شوند ( برای مثال اگر هر شب هنگام خواب ، ماهیچه های صورت روی بالش فشار داده شوند ) . با بالا رفتن سن ، پوست توانایی برگشتن به حالت اول خود را از دست می دهد . تحقیقات نشان داده اند که خوابیدن در حالی که صورت روی بالش قرار دارد می تواند سبب بروز خطوط ریز زیر چشم شود .

 راه های از بین بردن چین و چروک  اطراف چشم

برخی از انواع درمان های خانگی و محصولات مراقبت از پوست می توانند خطوط زیر چشم را کاهش دهند .

ورزش صورت برای سفت کردن پوست

برخی از انواع ورزش های صورت در سفت کردن پوست زیر چشم ها موثرند .

درمان آلرژی

آلرژی می تواند سبب التهاب اطراف چشم ها شود . به علاوه باعث آبریزش بیشتر چشم هم می شود . مالیدن چشم ها به علت علائم آلرژی می تواند سبب قرمزی چشم ها شود و پوست را خشک تر کند . درمان علائم آلرژی می تواند به صورت تان ظاهر آرام تری دهد و در دراز مدت از پوست زیر چشم ها محافظت کند .

خطوط و چین و چروک زیر چشم را چگونه درمان کنیم ؟

به آرامی پوسته پوسته کردن

می توانید به آرامی پوست خشکی که زیر چشم هایتان شکل گرفته را پوسته پوسته کنید تا رشد سلول های جدید را تقویت کنید . از محصولاتی استفاده کنید که منحصرا برای پوسته پوسته کردن و ماساژ زیر چشم ها طراحی شده اند .

از چشمان تان محافظت کنید

چشم ها به مواد شیمیایی خیلی حساسند . پس با استفاده از محصولاتی که مخصوص استفاده برای چشم نیستند‌ به دید و پوست اطراف چشم های تان آسیب نزنید .

با یک کرم مخصوص چشم قسمت های مربوطه را مرطوب کنید

عدم رطوبت سبب افزایش ظهور چین و چروک اطراف چشم ها می شود . دنبال مرطوب کننده هایی بگردید که سرشار از محصولاتی هستند که سبب تقویت گردش خون و رشد سلولی می شوند . رتینول ( یکی از مشتقات ویتامین A ) ، پپتیدها و هیالورونیک اسید توسط تحقیقات و متخصصان زیبایی تایید شده اند . محصولات زیر چشم در قالب ژل و سرم می توانند بهترین گزینه برای مقابله با خطوط ریز باشند .

لوسیون چشم ، صورت و بدن

به یاد داشته باشید که استفاده از مرطوب کننده صورت ، برای زیر چشم می تواند سبب سوزش چشم شود . کرم هایی که برای بقیه بدن استفاده می شوند از نظر انسجام خیلی غلیظ هستند و پوست زیر چشم ( که مستعد سوزش است ) نمی تواند آن ها را جذب کند .

در معرض نور آفتاب قرار نگیرید

از کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید . با محافظت از پوست تان در برابر اشعه UV می توانید از شکل گیری خطوط ریز پیشگیری کنید . هنگامی که قصد بیرون رفتن دارید از کرم ضد آفتابی که SPF آن ۳۰ به بالا باشد استفاده کنید ، حتی اگر هوا خیلی هم آفتابی نباشد .

وقتی قرار است چندین ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرید ، از کلاه یا عینک آفتابی استفاده کنید . کلاه لبه دار بهتر می تواند از چشمان تان محافظت کند چون می تواند از نگاه با چشم نیمه باز پیشگیری کند ( در صورت تکرار نگاه با چشم نیمه باز ، احتمال بروز چین و چروک وجود دارد ) .

برنامه غذایی سالمی داشته باشید 

ویتامین C ، ویتامین A و ویتامین E به طور مکرر در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شوند . با افزودن مواد غذایی سرشار از این ویتامین ها به برنامه غذایی تان ، به پوست ( و بقیه بدن ) کمک می کنید که سلول های سالم جدید تولید کند . بسیاری از محققان بر این باورند که بین برنامه غذایی سالم و پوست سالم و جوان ارتباطی قوی وجود دارد . از مرکبات ، هویج و کدو تنبل استفاده کنید تا این ویتامین ها را به برنامه غذایی خود بیفزایید .

راه های  از بین بردن خطوط زیر چشم 

با انجام درمان ها و پروسه های زیبایی می توان خطوط زیر چشم ها را درمان کرد .

خطوط و چین و چروک زیر چشم را چگونه درمان کنیم ؟

این اقدامات باید توسط متخصص پوست و زیبایی ماهر انجام شوند :

لایه برداری شیمیایی

می توان از لایه بردارهای شیمیایی روی صورت استفاده کرد تا سلول های مرده پوست را حذف کرد و رشد سلول های جدید را تقویت کرد . لایه برداری شیمیایی نمی تواند چین و چروک عمیق و افتادگی پوست را درمان کند اما می تواند خطوط ریز اطراف چشم ها را کاهش دهد .

فیلر

فیلرها به پوست زیرین یا پوست اطراف چشم ها تزریق می شوند تا ظاهر صورت را تقویت کنند . تاثیر فیلرها موقتی است و بیشتر محصولات نتیجه ای را در اختیارتان قرار می دهند که ۶ ماه الی ۲ سال دوام دارد . دو درمان مشهور در این زمینه شامل  رستیلان و ژوویدرم است .

میکرو درمابراسیون

میکرو درمابراسیون یک پروسه مشهور و کم تهاجمی است که برای لایه برداری پوست استفاده می شود . در این نوع درمان از یک ابزار دستی برای قسمت های حساس پوست ( همچون چشم ها ) استفاده می کنند . میکرو درمابراسیون سلول های مرده پوست را پاکسازی می کند و گردش خون به قسمتی از پوست که روی آن فشار استعمال شده را افزایش می دهد .

لیزر

از لیزر به عنوان درمانی برای چین و چروک و خطوط زیر چشم ها استفاده می شود . چندین نوع درمان لیزر برای این هدف در دسترس هستند . لیزر فراکشنال یکی از گزینه هایی است که توسط ایجاد حفره های میکروسکوپی روی پوست عمل می کند و تولید کلاژن و الاستین را تحریک می کند .

میکرو نیدلینگ

میکرو نیدلینگ نوعی درمان مشهور است که خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد . در طول این پروسه از سوزن های کوچک برای ایجاد حفره روی پوست استفاده می کنند و بعد از آن می توان از کرم پوست یا سرم استفاده کرد . در حین بهبود ، کلاژن تحریک می شود و سبب بهبود خطوط ریز و بافت پوست می شود .

ماسک طلا

بوتاکس

مقدار کمی بوتاکس درون ماهیچه های مورد نظر زیر چشم تزریق می شود و با آرام کردن قسمت مربوطه سبب کاهش چین و چروک می شود . با توجه به تحقیقات ، بسیاری از افراد تنها در ۳ الی ۷ روز نتایج بوتاکس را مشاهده می کنند و بعد از ۳ الی ۴ ماه کاهش چشمگیری در ظاهر چین و چروک صورت را تجربه می کنند .

 از بین بردن چین و چروک و خطوط زیر چشم با مواد ضد چروک

اگر نمی خواهید پروسه های جراحی را انجام دهید و دنبال راه حل دیگری هستید ؛ در قسمت پایین به شما خواهیم گفت که چه مواد ضد چروکی برای درمان چین و چروک زیر چشم موثرند .

 ویتامین A  کرم ضد چروک چشم

درمان طلایی ضد چین و چروک رتینول است و هنگامی که برای درمان چین و چروک چشم استفاده می شود نیز به همان اندازه موثر است . رتینول با ضخیم کردن لایه های عمیق تر پوست ، جایی که چین و چروک شکل می گیرند ‌، عمل می کند .

آنتی اکسیدان ویتامین A با حفظ کلاژن ( که به سفت شدن پوست کمک می کند ) و افزایش جایگزینی سلول های قدیمی با سلول های جدید سبب ایجاد پوست جوان تر با بافت صاف تری خواهد شد .

اگر نگران چین و چروک اطراف چشم های تان هستید ، ‌درمانی را به برنامه خود بیفزایید که بر اساس رتینول باشد . رتینوئیدها سبب خشکی و حساسیت می شوند و کرم های چشم با دقت ساخته شده اند تا سبب این تاثیر رتینول نشوند ،

اما بهتر است که قبل از استعمال این کرم های دور چشم آن ها را روی قسمت دیگری از بدن امتحان کنید . اگر استفاده از آن هیچ مشکلی ایجاد نکرد در ابتدا با یک دوز پایین شروع کنید و با گذر زمان ( اگر هیچ واکنشی نشان ندادید ) دوز را افزایش دهید .

کرم های ضد چین و چروک چشم حاوی پپتید

از زمان معرفی پپتیدها حدود ۱۰ سال می گذرد و شهرت آن ها در حال افزایش است . پپتیدها با تحریک پوست برای ساخت پروتئینی به نام کلاژن عمل می کنند . کلاژن یکی از عوامل اساسی در داشتن پوستی سفت و جوان است . تولید کلاژن با بالا رفتن سن کاهش میابد که این امر یکی از دلایل اصلی ایجاد چین و چروک است .

با استفاده از کرم های مخصوص چشم که حاوی پپتید هستند ، تولید کلاژن در پوست را تحریک کنید .

کرم های ضد چین و چروک چشم حاوی هیالورونیک اسید

کرم های حاوی رتینول و پپتید تاثیر متراکمی دارند و مشاهده تاثیرات آن ها چندین ماه زمان می برد . اما گاهی دنبال کاهش فوری ( و البته موقت ) در چین و چروک چشم هستید . برای این منظور ما کرم های حاوی هیالورونیک اسید را پیشنهاد می دهیم .

هیالورونیک اسید می تواند ۱۰۰۰ برابر وزن خودش آب نگه دارد . هنگامی که هیالورونیک اسید توسط پوست جذب شود و سبب جذب آب در قسمت مربوطه شود ، می تواند به طور واضح چین و چروک را کاهش دهد . برای این که به نتیجه بهتری برسید پیشنهاد می دهیم که هیالورونیک اسید ( که تاثیر موقت و فوری دارد ) را با سایر انواع درمان همچون پپتید و رتینول که تاثیر دائمی دارند ترکیب کنید .

خطوط و چین و چروک زیر چشم را چگونه درمان کنیم ؟

کاراهای کرم های دور چشم 

تقریبا برای هر قسمت بدن کرم جداگانه ای وجود دارد . ممکن است از استفاده از کرم های دور چشم غافل شوید اما این گونه از مزایای مواد موجود در آن ها محروم می مانید . کرم بدن ، صورت ، دست ، پا ، گردن، چشم و خیلی کرم های دیگر امروزه در دسترس هستند .

با وجود این کرم های متفاوت ممکن است از خودتان بپرسید که تفاوت آن ها در چیست ؟ معمولا بیشتر افراد درباره تاثیر کرم چشم سوال می پرسند . به شما حق می دهیم که از نحوه عملکرد این کرم ها تعجب کنید . اگر چه کرم های چشم تا حدی شبیه مرطوب کننده های صورت هستند ، اما مورد پیشین از برخی جهات متفاوت است .

کرم چشم :

  • مشکلات مخصوص زیر چشم را هدف قرار می دهد ( همچون سیاهی و پف چشم ) .
  • برای پوست های حساس بدون خطر است .
  • وزن کمی دارد ، جذب سریعی دارد که استعمال آن را تسهیل بخشیده است .

درست همچون کرم های پا که برای هدف قرار دادن پوستی که ضخیم و سفت شده طراحی شده اند ، کرم های چشم نیز برای حل مشکلات زیر چشم طراحی شده اند .

درمان حلقه های تیره زیر چشم

حلقه های تیره زیر پلک پایین چشم ها در مردان و زنان رایج هستند . این تیرگی ها معمولا با پف چشم همراه هستند و می توانند باعث شوند که سن تان بیشتر از آن چیزی که هست به نظر برسد . دشوارترین قسمت این موضوع این است که خلاص شدن از این تیرگی ها سخت است .

اگر چه سیاهی زیر چشم می تواند روی هر کسی تاثیر بگذارد ، اما بیشتر در میان چه افراد رایج است :

  • افراد مسن
  • افرادی که زمینه ژنتیکی در این اختلال دارند ( هیپرپیگمانتاسیون پری اوربیتال ) .
  • افرادی که از گروه های قومی غیر سفید پوست هستند .
  • پوست های تیره بیشتر در معرض هیپرپیگمانتاسیون اطراف چشم قرار دارند .

اسپری تاتو

اگر چه ممکن است که خستگی منطقی ترین دلیل این اختلال به نظر برسد ، اما یک سری عوامل وجود دارند که می توانند سبب بروز سیاهی زیر چشم شوند . در بیشتر موارد ، دلیلی وجود ندارد که خودتان را خیلی نگران آن ها کنید و برای برطرف کردن آن ها به توجه پزشکی نیازی نیست .

عواملی که سبب تیرگی زیر چشم می شود

برخی از این عوامل عبارتند از:

  • خستگی
  • خواب زیاد از حد
  • خستگی مفرط، یا خوابیدن دیرتر از موقعی که همیشه به رختخواب می رفتید

می توانند سبب شکل گیری حلقه های سیاه در زیر چشم های تان شوند . کمبود خواب می تواند باعث تیرگی و رنگ پریدگی پوست شود و در این شرایط بافت های تیره و رگ های خونی زیر پوست بیش از پیش نمایان می شوند .

کمبود خواب می تواند سبب تشکیل مایعات در زیر چشم ها شود و باعث شود که چشم ها پف به نظر برسند . در نتیجه ، تیرگی زیر چشم ها که می بینید ممکن است سایه ایجاد شده توسط پلک های پف کرده باشد .

سن

پروسه طبیعی بالا رفتن سن یکی دیگر از دلایل رایج شکل گیری حلقه های تیره زیر چشمان است . با بالا رفتن سن ، پوست تان نازک تر می شود . به علاوه ممکن است چربی و کلاژن که برای حفظ خاصیت انعطاف پذیری پوست نیاز هستند را از دست بدهید . هنگامی که این اتفاق می افتد رگ های خونی تیره زیر پوست مشهودتر می شوند و سبب می شود که قسمت زیر چشم ها تیره شود .

فشار به چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون و یا مانیتور کامپیوتر می تواند سبب وارد شدن فشار قابل توجهی روی چشم ها شود . این فشار می تواند باعث شود که رگ های خونی اطراف چشم های تان متورم شوند . در نتیجه این اتفاق ، پوست اطراف چشم ها می تواند تیره شود .

آلرژی

عکس العمل آلرژیک و خشکی چشم می توانند سبب ایجاد حلقه های تیره اطراف چشم شوند . وقتی واکنش آلرژیک اتفاق می افتد ، بدن برای پاسخ به باکتری های مضر هیستامین ترشح می کند . هیستامین علاوه بر ایجاد علائم ناخوشایند ( همچون خارش ، قرمزی و پف چشم ها ) ، می تواند سبب اتساع رگ های خونی و مشهود شدن آن ها هم شود .

آلرژی می تواند باعث شود که تمایل فرد به خاراندن پوست اطراف چشم ها ( که دچار خارش شده ) نیز بیشتر شود . این امر می تواند سبب تشدید علائم :

  • التهاب
  • تورم و پارگی رگ های خونی

نیز شود . این مسئله می تواند سبب شکل گیری سایه های تیره در زیر چشم ها شود .

خطوط و چین و چروک زیر چشم را چگونه درمان کنیم ؟

دهیدراته شدن یا خشکی پوست اطراف چشم ها

خشکی پوست یکی از دلایل رایج شکل گیری حلقه های تیره در زیر چشم ها است . وقتی بدن به میزان کافی آب دریافت نمی کند ، پوست زیر چشم ها شروع به تیره شدن می کند و چشم ها گود و فرورفته به نظر می رسند . این موضوع به علت نزدیک شدن پوست چشم ها به استخوان زیرین اتفاق می افتد .

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند باعث شود که بدن ملانین اضافی تولید کند . ملانین نوعی رنگدانه است که برای پوست رنگ فراهم می کند . زیاد از حد در معرض نور خورشید بودن ( خصوصا چشم ها ) می تواند سبب تیرگی رنگدانه های پوست اطراف چشم ها شود .

ژنتیک

سابقه خانوادگی نیز نقش مهمی در شکل گیری حلقه های تیره در زیر چشم ها ایفا می کند . تیرگی زیر چشم ها می تواند یک خصوصیت ارثی باشد که در کودکی دیده می شود و با بالا رفتن سن یا تشدید می شود یا به آرامی ناپدید می شود . زمینه داشتن بیماری هایی همچون تیروئید ، می تواند سبب تیرگی زیر چشم ها شود .

درمان حلقه های تیره زیر چشم در خانه

درمان تیرگی زیر چشم به علت بروز آن بستگی دارد . اما یک سری درمان های خانگی وجود دارند که می توانند به درمان و کنترل این اختلال کمک کنند .

برخی از این روش ها عبارتند از :

از کمپرس آب سرد استفاده کنید

کمپرس آب سرد سبب کاهش ورم می شود و به انقباض رگ های متسع شده کمک می کند . کمپرس آب سرد به کاهش پف و حذف تیرگی زیر چشم هم کمک می کند . مقداری یخ قالبی را در پارچه تمیزی قرار دهید و روی چشمان تان بگذارید . به علاوه می توانید یک پارچه تمیز را با آب سرد مرطوب کنید و برای ۲۰ دقیقه روی پوست زیر چشم ها قرار دهید . اگر پارچه گرم شد یا یخ ها آب شدند ، از اول این پروسه را تکرار کنید .

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی می تواند به کاهش حلقه های تیره زیر چشم کمک کند . کمبود خواب باعث می شود که پوست رنگ پریده به نظر برسد و تیرگی زیر چشم ها واضح تر دیده شود . روزانه ۷ تا ۸ ساعت بخوابید تا از نمایان شدن تیرگی زیر چشم جلوگیری کنید .

بالا بردن سر

در حالی که کم خوابی می تواند در ایجاد پف های تیره زیر چشم نقش داشته باشد ، اما گاهی اوقات این پف های تیره رنگ به علت نحوه خوابیدن ایجاد می شوند . سعی کنید که سرتان را با چند بالش بالا ببرید تا از تجمع مایعات در زیر چشم ها پیشگیری کنید . تجمع مایعات در زیر چشم ها می تواند باعث شود که چشم ها پف کرده و متورم به نظر برسند .

از چای کیسه ای استفاده کنید

استفاده از چای کیسه ای سرد شده روی چشم ها می تواند سبب تقویت ظاهر چشم ها شود . چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به تحریک گردش خون کمک کند ، رگ های خونی را منقبض کند و تجمع مایعات زیر پوست را کاهش دهد .

دو چای کیسه ای سیاه یا سبز را به مدت ۵ دقیقه در آب داغ خیس کنید . سپس آن ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا سرد شوند . زمانی که سرد شدند ، چشمان تان را ببندید و چای کیسه ای را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی چشم های خود قرار دهید . بعد از برداشتن چای کیسه ای ، چشمان خود را با آب سرد بشویید .

با آرایش ، تیرگی زیر چشم را مخفی کنید

با این که آرایش کردن و محصولات زیبایی ، تیرگی زیر چشم را درمان نمی کنند ؛ اما می توانند به مخفی کردن آن کمک کنند . کانسیلر می تواند به پوشاندن قسمت های تیره و هماهنگی قسمت های مربوطه با رنگ عادی پوست کمک کند . با این حال همچون هر نوع درمان موضعی یا محصولات آرایشی باید با احتیاط از این مورد استفاده کنید .

گاهی برخی از محصولات سبب تشدید علائم و تحریک واکنش آلرژیک می شوند . اگر بعد از درمان های موضعی علائم غیر عادی را تجربه کردید ، فورا مصرف آن را قطع کنید و قرار ملاقاتی با پزشک تعیین کنید .

پزشک برای برطرف کردن تیرگی زیر چشم چه درمان هایی را پیشنهاد می دهد

خطوط و چین و چروک زیر چشم را چگونه درمان کنیم ؟

توصیه های پزشک ممکن است شامل موارد زیر باشند :

کرم های روشن کننده پوست

برای روشن کردن هیپرپیگمانتاسیون ، ممکن است که پزشک کرم روشن کننده پوستی را پیشنهاد دهد که حاوی آزلاییک اسید ، کوژیک اسید ، گلیکولیک اسید یا هیدروکینون است . برخی از انواع کرم که به صورت بدون نیاز به تجویز پزشک در دسترسند حاوی درصد کمتری از مواد فعال هستند .

لیزر درمانی

لیزر از انرژی حرارتی برای تبخیر سلول های آسیب دیده استفاده می کند . رنگدانه های تیره زیر چشم می توانند مورد هدف لیزر قرار داده شوند . لیزر درمانی علاوه بر روشن کردن پوست می تواند به تحریک ساخت کلاژن هم کمک کند .

لایه برداری شیمیایی

ممکن است که متخصص پوست استفاده از لایه بردار را برای روشن کردن رنگدانه های تیره زیر چشم پیشنهاد دهد . این لایه بردارها شامل گلیکولیک اسید ، رتینوئیک اسید و هیدروکینون هستند . ممکن است که پزشک استفاده از لایه بردار جسنر ( Jessner ) را پیشنهاد دهد که شامل ترکیبی از سالیسیلیک اسید ، لاکتیک اسید و رزورسینول است .

بلفاروپلاستی

چربی می تواند طی پروسه جراحی توسط جراح پلاستیک ، متخصص اکولوپلاستی یا جراح زیبایی از روی پلک پایین برداشته شود . این پروسه به کاهش سایه ای که توسط پلک چشم ایجاد شده کمک می کند و سبب کاهش ظاهر تیرگی زیر چشم ها می شود

فیلر

فیلرهایی که بر پایه هیالورونیک اسید هستند ( همچون رستیلان یا ژوویدرم ) می توانند توسط متخصصان زیبایی به بافت زیر چشم تزریق شوند . فیلرها به پر کردن حجم از دست رفته زیر چشم ( که می تواند دلیل ظهور تیرگی باشد ) کمک می کنند .

نگاهی درمان حلقه های تیره زیر چشم

برای بسیاری از افراد ، تیرگی زیر چشم موقتی است و نشان دهنده بالا رفتن سن یا کم خوابی است . به همین علت درمان های خانگی و پزشکی زیادی ایجاد شدند تا ظاهر چشم ها را تقویت کنند . اگر تغییر رنگ یا ورم با گذر زمان تشدید شدند ، قرار ملاقاتی با پزشک یا متخصص پوست تعیین کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشکل را به درستی تشخیص داده اید و بهترین درمان را دریافت می کنید .

راه های از بین رفتن پف زیر چشم 

راه های زیادی برای کاهش تیرگی و پف دور چشم وجود دارد. برخی از درمان ها ساده هستند (همچون نوشیدن آب بیشتر) و برخی دیگر کمی پیچیده هستند (همچون جراحی زیبایی). در این جا به یک سری نکات و ترفندها برای رهایی از تیرگی و پف دور چشم اشاره می کنیم.

خواب کافی

خواب کافی در شب به کاهش تیرگی و پف دور چشم کمک می کند . بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب نیاز دارند . برای اطمینان از این که به اندازه کافی خوابیده اید ، یک برنامه برای خواب در نظر بگیرید و آن را انجام دهید .

کرم ووکس

 

متخصصان اظهار کرده اند که برای داشتن خواب خوب شبانه می توانید این اقدامات را انجام دهید :

  • یک برنامه خواب داشته باشید .
  • حداقل ۶ تا ۱۲ ساعت قبل از خواب ، از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین بپرهیزید .
  • از مصرف الکل بپرهیزید .
  • حداقل ۲ ساعت قبل از خواب شام بخورید .
  • تا چند ساعت قبل از خواب ورزش نکنید .
  • ۱ ساعت قبل از خواب ، لوازم الکترونیکی را خاموش کنید .

بالا نگه داشتن سر

قبل از خواب چندین بالش زیر سرتان قرار دهید تا از تجمع مایعات اطراف چشم ها پیشگیری کنید . اگر نمی توانید چندین بالش زیر سرتان قرار دهید ، بالش خود را کمی بالا ببرید تا تاثیر یکسانی را مشاهده کنید . برای این کار چندین کتاب یا سایر موارد را زیر رختخواب و در قسمتی که سرتان را می گذارید ، قرار دهید .

اگر آلرژی دارید با پزشک تان مشورت کنید

اگر آلرژی فصلی دارید با پزشک تان در این خصوص صحبت کنید . آلرژی می تواند سبب قرمزی ، ورم و تیرگی و پف دور چشم شود و باعث می شود که بیشتر چشمان تان را بمالید ، و دچار تیرگی و پف دور چشم شوید. پزشک می تواند برای کاهش علائم تان یک برنامه درمانی در نظر بگیرد . این برنامه درمانی شامل قطره چشم ، داروهای تجویزی و داروهای بدون نیاز به تجویز است .

نوشیدن آب کافی

تیرگی و پف دور چشم می تواند در نتیجه کم آبی بدن اتفاق افتاده باشد . اطمینان حاصل کنید که هر روز به میزان کافی آب می نوشید تا پوست تان را سالم نگه دارید . قانون کلی ، نوشیدن ۸ لیوان هشت اونسی آب به صورت روزانه است . برای این که به این میزان آب دریافت کنید ، ساعت گوشی خود را به گونه ای تنظیم کنید که در زمان مقرر زنگ بخورد .

 الکل مصرف نکنید

از مصرف الکل و سایر نوشیدنی هایی که سبب دهیدراته شدن بدن می شوند بپرهیزید . دهیدراته بودن ( کم بودن آب بدن ) می تواند منجر به پف کردن چشم ها شود . پس به جای نوشیدن این قبیل نوشیدنی ها یک لیوان آب بنوشید . اگر از نوشیدن آب خسته شده اید ، می توانید برای هیدراته ماندن میوه های تازه و دلخواه تان را به آب بیفزایید .

خطوط و چین و چروک زیر چشم را چگونه درمان کنیم ؟

کاهش مصرف نمک

مصرف زیاد نمک می تواند سبب جمع شدن مایعات اضافه در بدن شود . مصرف زیاد نمک می تواند سبب بروز سایر اختلالات ( همچون مشکلات قلبی و سکته) نیز شود . میزان مجاز مصرف سدیم به صورت روزانه ۲,۴۰۰ میلی گرم در روز است . اما انجمن قلب آمریکا پیشنهاد داده که میزان سدیم را به ۱,۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید .

برای کاهش دریافت نمک ، از مصرف گوشت نمک سود شده ، پنیر ، ترشی و سایر مواد غذایی فرآوری شده بپرهیزید . مواد غذایی ای همچون سوپ های آماده نیز معمولا سدیم بالایی دارند . بررسی جدول غذایی به تشخیص نمک اضافی کمک می کند . به جای این موارد ، از مواد غذایی ای همچون میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید .

 مصرف بیشتر پتاسیم

پتاسیم به کاهش مایعات اضافی در بدن کمک می کند پس بهتر است که مصرف پتاسیم را افزایش دهید . می توانید این کار را با افزودن موز ، حبوبات ، ماست و سبزیجات برگ دار به برنامه غذایی تان انجام دهید . اگر در حال حاضر برنامه غذایی سرشار از پتاسیم دارید ، با پزشک مشورت کنید تا ببینید که آیا سطح پتاسیم بدن تان کافی است یا این که می توانید مکمل پتاسیم را به برنامه روزانه تان بیفزایید .

استفاده از کمپرس آب سرد 

کمپرس آب سرد را برای ۱۰ دقیقه روی چشم های تان قرار دهید ، این کار سبب کاهش تیرگی و پف دور چشم می شود . این کار به خشک کردن مایعات اضافی جمع شده زیر چشم ها کمک می کند . کمپرس چای کیسه ای سبز یا سیاه هم می تواند تاثیر یکسانی داشته باشد . چای حاوی آنتی اکسیدان ها است که به انقباض رگ های خونی و کاهش پف چشم کمک می کنند .

 استفاده از کرم دور چشم

کرم های دور چشم زیادی در بازار موجود هستند که به کاهش تیرگی و پف دور چشم کمک می کنند . برخی از موادی که می توانید در کرم های دور چشم دنبال آن ها بگردید بابونه ، خیار و آرنیکا هستند . این مواد خصوصیاتی دارند که به کاهش التهاب و سفت کردن پوست کمک می کنند . کافئین موجود در کرم های دور چشم نیز به کاهش تیرگی و پف دور چشم کمک می کند .

درباره جراحی زیبایی با پزشک تان مشورت کنید

اگر تیرگی و پف دور چشم های تان شدید است ، یا اگر تغییر در سبک زندگی و سایر انواع درمان موثر نبوده ، می توانید به جراحی زیبایی فکر کنید . یک نوع جراحی زیبایی بلفاروپلاستی ( جراحی پلک چشم ) است . این پروسه شامل برداشتن یا جابجایی چربی اضافه ، عضله و پوست پلک چشم است . ممکن است که پزشک تان توصیه هایی در خصوص لیزر درمانی ، لایه برداری شیمیایی ، یا داروهای تجویزی ارائه دهد تا به کاهش تیرگی و پف دور چشم کمک کند .

عواملی که سبب پف چشم می شود

یکی از دلایل اصلی تیرگی و پف دور چشم بالا رفتن سن است . پوست زیر چشم ها خیلی نازک است . با گذر زمان ، بافت پلک های چشم ضعیف می شود . این امر باعث می شود که چربی پلک بالایی بیفتد . علاوه بر این ، با بالا رفتن سن ، مایعات در پلک پایین جمع می شوند .

تجمع مایعات سبب ورم یا ( edema ) می شود . پوست نازک اطراف پلک چشم می تواند سبب برجسته تر نشان دادن تجمع مایعات ، تیرگی و پف دور چشم شود . ممکن است صبح که از خواب بیدار می شوید متوجه افزایش پف چشم ها شوید که این نشانه ورم ( edema ) است . اما وقتی بیدار شدید و پلک زدن را آغاز کردید ، پف چشم های تان کمتر می شود .

علاوه بر بالا رفتن سن ، دلایل دیگری هم برای تیرگی و پف دور چشم وجود دارد از جمله :

  • ژنتیک
  • تجمع مایعات
  • آلرژی
  • نور زیاد خورشید
  • نداشتن خواب کافی
  • برنامه غذایی ناسالم
  • گریه
  • سایر اختلالات سلامتی

زمان مراجعه به پزشک

تیرگی و پف دور چشم معمولا نشان دهنده اختلالات جدی سلامتی نیست .

در صورت بروز شرایط زیر با پزشک تان تماس بگیرید :

  • اگر تیرگی و پف دور چشم های تان مدت زیادی است که دوام دارد .
  • اگر درد ، سوزش و ورم شدید در چشم یا اطراف چشم ها را تجربه می کنید .
  • اگر علائمی در قسمت های دیگر بدن دارید .

اگر این علائم را تجربه می کنید ، تیرگی و پف دور چشم می تواند یکی از علائم اختلالات جدی سلامتی همچون این موارد باشد .

  • التهاب ملتحمه چشم یا صورتی شدن چشم ها
  • بلفاریت ( التهاب پلک چشم )
  • پتوزیس ( افتادگی پلک چشم )
  • سلولیت
  • درماتیت
  • بیماری تیروئید چشمی

آخرین کلام

این که زیر چشم های تان خطوط و چین و چروک های ریز وجود داشته باشد مشکل بزرگی نیست . اگر چه محصولات مراقبت از پوست ، محافظت در برابر اشعه UV و سبک سالم زندگی به پیشگیری از خطوط ریز و کاهش آن ها کمک می کند ، اما امکان پیشگیری کامل از ظهور چین و چروک وجود ندارد . اگر فکر می کنید که این خطوط ریز برایتان مشکل ساز شده اند ، با پزشک تان قرار ملاقاتی تعیین کنید .

ممکن است که به علت بالا رفتن سن یا به دلایل موقت ( همچون کم خوابی ، برنامه غذایی نامناسب یا حساسیت فصلی )  دچار تیرگی و پف دور چشم شوید . داشتن سبک زندگی سالم ، در مدت کوتاهی به بهبود تیرگی و پف دور چشم کمک می کند .

اگر با تیرگی و پف دور چشم مزمن دست و پنجه نرم می کنید ، درباره گزینه های درمانی همچون جراحی پلاستیک با پزشک تان مشورت کنید . در برخی موارد ، تیرگی و پف دور چشم می تواند یکی از علائم اختلالات جدی تر باشد . اگر حس می کنید که تیرگی و پف دور چشم های تان یکی از علائم اختلالات دیگری است با پزشک تان مشورت کنید .

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا