فواید روغن لیمو خالص و درجه یک

فواید سلامتی روغن لیمو ترش به طور علمی مشخص شده ‌است .  توانایی لیمو ترش برای تصفیه سموم از بدن ، علت شناخته شدن آن بوده و به طور گسترده از لیمو ترش برای تحریک تخلیه دستگاه لنفاوی ، احیای انرژی ، پاکسازی پوست و مبارزه با باکتری ‌ها و قارچ ‌ها استفاده می ‌شود  .

در حقیقت روغن لیمو یکی از ضروری ترین روغن هایی است که برای بسیاری از اهداف از جمله سفید کننده طبیعی دندان ،  پاک کننده خانگی و خوشبو کننده لباسشویی استفاده می شود .

روغن لیمو چیست ؟

لیمو ترش که از لحاظ علمی یکی از مرکبات است گیاهی گلدار بوده که به خانواده گیاهان نیمه ‌گرمسیری تعلق دارد .  لیمو ترش در بسیاری از مناطق در سراسر جهان رشد می کند ، هر چند این گیاه بومی آسیا بوده و اعتقاد بر این است که حدود 200 سال قبل از میلاد به اروپا آورده شده است .  در آمریکا ملوانان انگلیسی برای محافظت از خود در برابر امراض و بیماری ‌های ناشی از عفونت های باکتریایی در دریا از لیمو ترش استفاده می ‌کنند .

روغن لیمو ترش توسط پرس سرد پوست لیمو ( نه میوه درون لیمو )  به دست می آید . در واقع پوست لیمو به دلیل فیبرهای محلول در چربی آن بیشترین میزان مواد مغذی لیمو را دار است .

روغن  لیمو ترش متشکل از بسیاری از ترکیبات طبیعی از جمله ترپن ها ، سزکویی‌ ترپن ها ، آلدهیدها ، الکل ‌ها ، استرها ، و استرول ها است .

لیمو و روغن لیمو به دلیل خواصی چون رایحه های شاداب و تمیز ، پاکسازی و تصفیه محیط و تمیزکاری محبوب هستند .  تحقیقات نشان می دهد که این روغن حاوی آنتی اکسیدان های قوی است و به کاهش التهاب ، مبارزه با باکتری ها و قارچ ها ، افزایش سطح انرژی و کاهش هضم کمک می کند .

مهمترین فواید مصرف روغن لیمو

  • معده و گوارش
  • کاهش وزن و لاغری
  • رفع تهوع بارداری
  • پوست و مو
  • دهان و دندان
  • پاکسازی و سم زدایی از بدن
  • مقابله با سرطان
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • رفع فراموشی
  • رفع افسردگی و اضطراب
  • رفع کم خوابی

خواص روغن لیمو برای پوست و مو 

  • رفع آگنه و جوش صورت
  • جوان کردن پوست
  • بهبود رشد مو
  • رفع شوره سر
  • عامل صافی مو

مصرف این روغن برای پوست صورت شبیه ماسک است ؛ بنا بر این شما می‌توانید روغن لیمو را روی پوست صورت خود به صورت ماسک بمالید و پخش کنید . همچنین شما می‌توانید این روغن را به پوست دست خود نیز بمالید .

پس از مالیدن این روغن به پوست دست و صورت ، مستقیما جلوی نور آفتاب قرار نگیرید تا روغن بهتر جذب پوست شما شود . آنتی اکسیدان موجود در این روغن باعث رفع چین و چروک پوست می‌شود و همچنین باعث افزایش رشد مو می‌شود .

یکی دیگر از خواص  این روغن خاصیت ضد میکروبی آن است که همین عامل رفع جوش و آگنه صورت است همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی شوره سر را از بین می‌برد .

خواص ضد عفونی کننده 

آیا به دنبال راهی برای رهایی از ضدعفونی کننده هایی مانند الکل و وایتکس هستید ؟ آیا به دنبال راهی برای تمیز کردن دوش کهنه خود هستید ؟ 40 قطره روغن را با 20 قطره روغن درخت چای را به یک شیشه اسپری اضافه کنید و آن را با آب خالص  و کمی سرکه سفید برای یک محلول تمیز کننده سنتی پر کنید .

این محصول تمیز کننده طبیعی می ‌تواند برای از بین بردن سموم و باکتری‌ ها در خانه شما به ویژه در مکان‌ هایی مانند آشپزخانه و حمام مورد استفاده قرار گیرد .

فواید روغن لیمو خالص و درجه یک

از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی 

 اگر خیلی وقت است که لباس های کثیف را درون ماشین لباسشویی ریخته اید ، فقط چند قطره از روغن را قبل از خشک کردن اضافه بکنید ، به این صورت لباس هایتان  از بوی نامطبوع ماشین لباسشویی رهایی می یابند .

تمیز کردن لوازم از جمله ، چوب و نقره 

یک پارچه مایع آغشته به روغن لیمو با حدود 1 قطره روغن به نقره و جواهرات لکه دار شما کمک می کند . روغن لیمو را می توان برای تمیز کردن چوب هم استفاده کرد .

مایع ظرف شویی

برای جلوگیری از مواد شیمیایی شوینده موجود ، از روغن لیمو برای شستن ظرف های درون ماشین ظرفشویی تان استفاده کنید .

از بین بردن مواد چسب ناک 

مواد چسب ناک مانند آدامس را از طریق روغن لیمو از بین ببرید . فقط 5 یا 3 قطره روغن لیمو را به یک دستمال مرطوب اضافه کنید .

تمیز کننده پوست دست 

آیا وقتی در حال تعمیر اتومبیل و دوچرخه تان هستید ، صابون معمولی به اندازه کافی دست هایتان را تمیز نمی کند ؟ نگران نباشید ، فقط چند قطره روغن لیمو را به صابون تان اضافه کنید و دست های تمیزتان را تحویل بگیرید !

تمیز کننده دهان و دندان 

لیمو به تنهایی به علت اسیدی بودن باعث تخریب دندان‌ها می‌شود ، اما روغن آن به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری ، می‌تواند دندان‌ها را سفید کرده و از پوسیدگی آن جلوگیری کند . همچنین می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد .

روغن را با ، جوش‌ شیرین و روغن نارگیل  مخلوط کرده و دو دقیقه قبل از شستشو ، این ترکیب را بر روی دندان‌ های خود بمالید .

فواید روغن لیمو خالص و درجه یک

روشن کننده پوست صورت  

شستن صورت با روغن لیمو موجب روشن تر شدن و نرم تر شدن پوست شما می شود . روغن لیمو ، استخودوس و روغن آفتابگردان را ترکیب کرده و صورت تان را با آن بشویید . یا به سادگی 2 الی 3 قطره روغن لیمو را با جوش‌شیرین و عسل ترکیب کنید .

پاک کننده و تقویت کننده ناخن 

می توانید روغن های اسیدی مانند :

  • لیمو ترش
  • گریپ فروت
  • پرتقال شیرین

را ترکیب کرده و بر روی ناخن هایتان بمالید . نه تنها لاک ناخن قدیمی شما را از بین می‌برد ، بلکه برای حفاظت از سلامتی ناخن ‌های شما نیز مفید خواهد بود .

کاهش وزن و لاغری 

روغن لیمو باعث دفع چربی اضافه بدن می‌شود و به دلیل دی لیمونن موجود در آن ، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و با پاک کردن غدد لنفاوی وزن را کاهش می‌دهد . جهت لاغری می‌توانید روزانه ، روغن را با آب و عسل مخلوط کنید و مصرف نمایید . برای حمایت از متابولیسم بدن و کمک به روند کاهش وزن تان 2 تا 3 قطره روغن  را به یک لیوان آب اضافه کنید .

بهبود وضعیت 

تقریبا 5 قطره روغن لیمو در خانه یا محیط کار می تواند به بهبود روحیه و مبارزه با افسردگی شما کمک کند .

تقویت سیستم ایمنی بدن 

این روغن  غدد لنفاوی را پاک می‌کند و تورم آنها را از بین می‌برد و سرفه را درمان می‌کند . همچنین به علت خاصیت ضد باکتری آنتی اکسیدان موجود در آن ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند .

همچنین اگر این روغن را به مواد غذایی اضافه کنید مسمومیت احتمالی آنها را از بین می‌برد و از بیماری شما در اثر مصرف ماده غذایی مسموم جلوگیری می‌کند .

یکی از روش‌های مصرف این روغن برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، این است که چند قطره از آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید و روی گردن خود ماساژ دهید .

برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، از بین بردن باکتری ها و حمایت از سیستم لنفاوی خود ، 2 – 3 قطره اسانس لیمو را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و مخلوط را به گردن خود بمالید .

از بین بردن سرفه 

از این روغن به عنوان درمان خانگی برای سرفه نیز استفاده می شود ، 5 قطره روغن لیمو را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید .

فواید روغن لیمو خالص و درجه یک

از بین بردن فراموشی 

مصرف این روغن به بهبود بیماران آلزایمری کمک می‌کند .

پاکسازی ریه و خلط 

برای کمک به از بین بردن خلط ها و از بین بردن گرفتگی 2 یا 3 قطره روغن را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را به صورت موضعی به سینه و بینی خود بمالید .

رفع علائم آلرژی 

برای کمک به تخلیه سیستم لنفاوی خود و از بین بردن نشانه های آلرژی فصلی 5 قطره روغن را در خانه پخش کنید یا 5 قطره را به مواد شوینده خود اضافه کنید  یا 5 تا 10 قطره را در یک بطری اسپری بریزید و روی پرده ها ، فرش ها و کاناپه های تان اسپری کنید .

از بین بردن تهوع بارداری

رفع حالت تهوع در دوران بارداری از دیگر خواص این روغن است . شما می‌توانید با پخش بوی این روغن در فضای خانه با کمک دستگاه و استنشاق آن ، حالت تهوع دوران بارداری را کاهش دهید و یا برطرف کنید .

رفع تهوع 

برای از بین بردن حالت تهوع و کاهش استفراغ ، روغن لیمو را مستقیما از بطری استنشاق کنید یا 5 قطره را در خانه یا محل کارتان پخش کنید  یا 2 یا 3 قطره را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و به سینه و پشت گردن خود بمالید .

رفع درد معده و گوارش 

یکی دیگر از خواص این روغن رفع ورم معده است و باعث افزایش حرکات روده و در نتیجه کاهش یبوست می‌شود . می‌توان روغن لیمو را بر روی شکم مالید و همین باعث درمان یبوست می‌شود .

جهت درمان یبوست می‌توانید  دو قطره روغن لیمو را با عسل و آب گرم یا سرد مخلوط کرده و آنرا روزانه مصرف کنید . برای کاهش ناراحتی های گوارشی مانند یبوست  1 یا 2 قطره از روغن لیمو را با یک لیوان آب سرد یا آب گرم با عسل اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید .

 سم زدایی بدن 

  1. شما می‌توانید روغن لیمو را با روغن زنجبیل و آب مخلوط کنید و این مخلوط را روزی دوبار نوش جان کنید . این کار باعث سم زدایی از کبد و خون شما می‌شود و بدن شما را از سموم اضافه پاک می‌کند .
  2. برای کمک به تصفیه بدن و سم زدایی  1 یا 2 قطره از روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید .

سرطان

از دیگر خواص این روغن خاصیت ضد سرطانی آن است . روغن لیمو دارای ماده لیمونن است که ضد تومور می‌باشد .

نکته پایانی

این روغن می تواند هنگام استفاده موضعی به نور حساسیت نشان دهد . بنا بر این مهم است که بعد از استفاده از روغن لیمو بر روی پوست خود ، از نور مستقیم خورشید به مدت 12 ساعت اجتناب کنید .

بعضی از افراد ممکن است به روغن لیمو ترش حساسیت داشته باشند ، بنا بر این قبل از استفاده از آن به صورت موضعی ، بر روی قسمتی از دست و یا پای تان کمی از این روغن بمالید تا از حساسیت داشتن یا نداشتن به آن مطمئن شوید .

بهتر است هنگام استفاده از این روغن بر روی پوست ، آن را با یک روغن مفید مانند روغن نارگیل رقیق کرده و بر روی پوست مخصوصا پوست صورت استفاده کنید .

 

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا