یائسگی زودرس میتونه هم خوب باشه و هم خطرناک اما چطور بفهمیم؟

امروز میخواهیم با شما در مورد یائسگی زودرس صحبت کنیم اصلا می دانید که چرا بعضی از بانوان خیلی زود به این عارضه دچار می شوند ؟ یا چه عواملی باعث می شود که این اتفاق زودتر از زمان طبیعی بیافتد ؟  نشانه های یائسگی زودرس چیست ؟

چه کارهایی باید انجام دهیم تا این اتفاق زودذتر از زمان طبیعی نیافتد ؟

علائم یائسگی زودرس چیست ؟

قاعدگی خیلی نا منظم ، گر گرفتگی و بی خوابی و اضطراب می تواند از جمله عوامل تاثیر گذار در این مسئله باشد . این ها می تواند زنگ خطر یائسگی زودرس را به صدا در آورند . مشکلی که می تواند پیامدهای متعددی همچون :

ناباروری ، کاهش میل جنسی ، مشکلات خلقی ، مشکلات روانی ، خستگی مفرط ، کاهش تمرکز و حافظه و افزایش خطر عفونت های زنانه را به همراه داشته باشد .

چه علائمی باعث می شود به یائسگی زودرس شک کنیم ؟

قاعدگی نامنظم به همراه فواصل طولانی بین دوره های قاعدگی یا قطع ناگهانی قاعدگی به همراه کاهش میل جنسی ، گر گرفتگی ، اختلالات خلقی در خانمی که هنوز به سن یائسگی نرسیده است .

در صورت بروز چنین علائمی باید به پزشک مراجعه کنید . زیرا این بیماری در صورت تشخیص و درمان به موقع و مناسب قابل پیشگیری یا اصلاح است .

یائسگی زودرس و درمان آن

غیر از درمان های هورمونی چه روش های دیگری برای درمان یائسگی زودرس موثر است ؟

  1. اصلاح الگوی تغذیه و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی استروژن های گیاهی نظیر سویا و نخود فرنگی و عدس و لوبیا به طور کلی حبوبات می تواند کمک کننده باشد .
  2. گیاه پنج انگشت ، حاوی استروژن گیاهی است که دارای مواد موثر روی هیپوفیز و تخمدان است و به بهبود اختلالات قاعدگی از جمله یائسگی زودرس کمک می کند . نا گفته نماند که به دلیل تداخل اثر بهتر است که از مصرف همزمان قرص های ضد بارداری و داروهای هورمونی پرهیز شود . مصرف ترکیب رازیانه ، تخم کرفس ، آنیسون ، شیرین بیا و پونه نیز در درمان یائسگی زودرس مفید است .
  3. فوفل و جنسینگ نیز از گیاهان اثر بخش در این زمینه هستند .
  4. دم کرده زنجبیل و زعفران و دارچین نیز در این زمینه موثر هستند .
  5. گل پامچال و شبدر قرمز و گل ساعتی و گزنه و شنبلیله هم از دیگر گیاهان موثر در درمان یائسگی هستند .

مصرف تمام داروهای ذکر شده در متن بالا باید زیر نظر پزشک متخصص و دارو گیاهی باشد .

طب سوزنی نیز با مکانیسم ایجاد آرامش در فرد و تحریک و ترشح هورمون های زنانه و افزایش جریان خون و انرژی در تخمدان و رحم روش موثری در کمک به درمان اختلالات قاعدگی و یائسگی است .

چی گنگ و انرژی درمانی البته به نوع علمی آن که باید از سوی متخصص زبده انجام شود نیز می تواند یک روش مکمل در درمان باشد .

 

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا