بهداشت و سلامت

کم آبی بدن و علائم و نشانه های آن

آب یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده بدن است به نحوی که بیش از دو سوم وزن بدن هر فرد سالمی را آب تشکیل داده است . همین موضوع میزان اهمیت این مایع حیات را به بهترین نحوه ممکن مشخص می کند . اما کمبود آب در بدن اختلالی است که هر فردی ممکن است با آن مواجه شود که می تواند بسیار خطرناک باشد . در ادامه به بررسی علائم کمبود آب در بدن خواهیم پرداخت .

از دست دادن آب بدن منجر به از دست رفتن املاح معدنی می‌شود که مسئول ریتم طبیعی قلب هستند . کمبود پتاسیم و منیزیم یکی از علل ریتم غیر طبیعی قلب است . کلید هضم و جذب ویتامین ‌ها و مواد معدنی ، دفع سموم ، محافظت از بافت‌ها ، مفاصل ، نخاع و تنظیم حرارت بدن از طریق تعریق و در نهایت هر گونه عملکرد بدن ، آب است .

اخطارهایی که به شما می‌گوید باید بیشتر آب بنوشید

مطمئن باشید که هر روز به اندازه کافی آب می‌نوشید ، نوشیدن ۲ تا ۳ لیتر آب برای زنان و ۳ تا ۴ لیتر آب برای مردان ضروری است . حتی اگر نشانه ‌های کم آبی را در بدن ندارید ، باز خود را مجاب به نوشیدن کافی آب در طول روز کنید . علاوه بر این مصرف زیاد میوه‌ های آبدار رسیده و سبزیجات باعث افزایش میزان آب بدن و همچنین افزایش جذب ویتامین‌ ها و املاح معدنی می‌ شود .

نشانه‌ های کم آبی در بدن و به محض مواجه شدن با ۱۰ اخطار ، نوشیدن آب را در اولویت قرار دهید :

 

تنفس بد بو:

یک علت عمده بد بو شدن تنفس کاهش میزان بزاق و خشکی دهان است . بزاق عامل پاک کننده دهان از باکتری‌ها است و هنگامی که آب بدن کاهش می‌یابد باکتری‌های دهان افزایش یافته و تنفس شما بدبو می‌ شود .

هوس ‌های غذایی :

کم آبی باعث می‌شود تا اعضای بدن نتوانند گلیکوژن و سایر اشکال انرژی را آزاد کنند ، چون برای آزاد کردن آن نیازمند آب هستند . این باعث می‌ شود تا بدن شما هوس خوردن مواد غذایی مخصوصا مواد شیرین را داشته باشد چرا که بدن نمی‌تواند گلیکوژن را تولید کند . قبل از اینکه سراغ چیز‌های شیرین بروید یک لیوان آب میل کنید و حتی می‌توانید میوه یا سبزی میل کنید .

درد و التهاب :

غضروف ‌ها در مفاصل با وجود آب است که نقش یک روان کننده را بازی می‌کنند . وقتی بدن کم آب می ‌شود غضروف‌ ها آب کافی برای خیس بودن خود را ندارند و این باعث می‌شود تا حالت چروک خورده پیدا کنند . همین باعث می ‌شود موقع حرکت مفاصل اصطکاک زیادی ایجاد شود که منجر به درد مفاصل خواهد شد . کاهش نوشیدن قهوه ، نوشیدنی‌ های غیر الکلی و چای‌ های غیر گیاهی و افزایش نوشیدن آب می‌تواند به مقدار زیادی درد مفاصل را کاهش دهد .

سردرد :

کم آبی باعث می‌شود تا بافت مغزی آب خود را از دست بدهد ، این باعث می‌ شود تا مغز از طرف جمجمه تحت فشار قرار بگیرد و نتیجه‌ ای جز سردرد و سبکی سر نخواهد داشت . از طرف دیگر جریان خون کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌شود مقدار اکسیژنی که به مغز می‌رسد کم شده . رگ‌ های خونی گشاد شوند و سردرد بروز کند . در هنگام بروز سردرد سعی کنید به جای مصرف چای و یا سایر نوشیدنی‌ها آب بخورید .

نامنظم شدن ضربان قلب :

از دست دادن آب بدن منجر به از دست رفتن املاح معدنی می‌شود که مسئول ریتم طبیعی قلب هستند . کمبود پتاسیم و منیزیم یکی از علل ریتم غیر طبیعی قلب است .

کم آبی بدن و علائم و نشانه های آن

 

ضعیف شدن گوارش و یبوست :

کمبود آب یکی از شایع‌ ترین علائم یبوست مزمن است کم آبی بدن باعث می‌شود روده بزرگ قادر به دفع مواد زائد نباشد . آب به تجزیه مواد غذایی کمک می‌ کند و مواد مغذی بهتر جذب می‌ شوند . ننوشیدن کافی آب منجر به عملکرد ضعیف گوارش خواهد شد .

خشک شدن پوست و لب :

وقتی شما دچار کم آبی می‌ شوید بدن اولویت بندی می ‌کند و آب را به مهم‌ ترین جای ممکن مثلا مغز می‌ فرستد . اولین قربانی کم آبی پوست است ، کاهش انعطاف پذیری پوست در نتیجه کم آبی بدن ، آن را در معرض چین و چروک‌ های زودرس قرار می ‌دهد .

کاهش عملکرد مغزی :

عدم توانایی در تمرکز ، مشکلات حافظه ، خستگی مغز ، سردرد ، خشم ، افسردگی و مشکلات خواب از دیگر علائم کم آبی بدن هستند . ۸۵ درصد از مغز را باید آب تشکیل دهد تا بتواند به درستی کار کند . آب به مغز انرژی الکتریکی مورد نیاز برای تمام توابع مغز از جمله فرآیندهای تفکر و حافظه را می‌ دهد ، کم آبی خفیف منجر به کاهش توانایی مغزی در تمام سنین می ‌شود .

تیره بودن رنگ ادرار  :

ادرار تیره دارای غلظت بالای سموم و یک نشانه فوری است که به شما می‌گوید باید فورا آب بنوشید ، از دست دادن آب بدن می ‌تواند باعث سنگ کلیه شود .

 بی حالی و خستگی :

هنگامی که بدن شما به اندازه کافی آب نداشته باشد حجم خون شما کم می ‌شود . فشار خون ‌تان افزایش می ‌یابد و قلب ‌تان نیاز به فعالیت بیشتر دارد و در نتیجه شما دچار خواب آلودگی بیشتری خواهید شد . آب رسانی به بدن از چیزی که فکرش را می‌ کنید خیلی مهم ‌تر است . آب را نزدیک میز کار خود نگاه دارید ، چرا که آسانتر خواهد بود تا به خود یادآوری کنید باید آب بنوشید . در طول کار روزانه آب میل کنید ، یک قانون کلی که به کار می‌آید این است که هر ۱۵ دقیقه ۱۷۰ میلی لیتر آب مصرف کنید .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا