جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه

جوش های سر سیاه ضایعات کوچک و تیره رنگی هستند که می توانید آنها را بر روی پوستتان مشاهده کنید . این جوش ها به دلیل غیر التهابی بودن موجب ایجاد درد یا ناراحتی نمی شوند . با این حال ، حضور این ضایعات کوچک همانند سایر آکنه ها ، آزار دهنده است .

جوش های سر سیاه روی بینی حتی با فشار دادن و خارج کردن آن ها نیز دوباره بر می گردند و ممکن است اعتماد به نفس و تصورتان را از خودتان کاهش دهد . روش ها و رویکرد های غلط برای از بین بردن جوش های سر سیاه ، می توانند شرایط را بدتر کرده و عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد . بنابراین در وهله اول ، آگاهی در مورد چگونگی جلوگیری موثر از بروز جوش های سر سیاه ، بسیار مهم است .

جوش های سر سیاه چیست؟

بیماری آکنه کابوسی است که بیش از ۸۵ درصد افراد ، حداقل یک بار آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند . آکنه انواع مختلفی دارد که از میان آن ها جوش های سر سیاه به دلیل فراوانی و پیچیدگی شان ، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند .

جوش های سر سیاه ، کومدون های بازی هستند که با کومدون های بسته یا جوش های سر سفید تفاوت دارند . جوش های سر سیاه نوعی کومدون هستند . آنها زمانی ظاهر می شوند که منافذ باز پوست بسته می شوند و سپس سلول های مرده پوست و سبوم روغنی شروع به واکنش با اکسیژن می کنند و سیاه می شوند .

این جوش ها به دلیل شکل و ظاهر تیره رنگی دارند که بر روی پوست صورت قابل مشاهده است و جوش سر سیاه نامیده می شوند . جوش های سر سیاه ممکن است در هر ناحیه از پوست بدنتان یافت شوند . اما رایج ترین محل برای تشکیل آنها ، بر روی پوست صورت است .

دلایل ایجاد چوش های سر سیاه چیست ؟

آگاهی از عوامل و فاکتور های ایجاد کننده جوش های سر سیاه ، برای درمان و پیشگیری از آن ها امری بسیار مهم است .

تحقیقات نشان داده اند که این عوامل باعث تبدیل جوش های سر سیاه به آکنه می شوند :

 

  • ژن ها
  • وضعیت هورمونی
  • غدد روغنی فعال پوست
  • قاعدگی
  • قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی مرطوب و آلودگی ها
  • تعریق بدن
  • فشار دادن یا خارج کردن ضایعات پوستی
  • مسائل روانشناختی و استرس
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست که سبب انسداد منافذ می شوند .
  • وارد آمدن فشار به پوست در اثر استفاده از تجهیزات ورزشی ، یقه های محکم و کلاه های ورزشی
  • داروها

 

شناخت فاکتورهای خطرزای جوش های سر سیاه به شما در پیدا کردن بهترین راه برای مقابله با آنها کمک می کند . به عنوان مثال ، آگاهی شما از چگونگی و تاثیر استرس بر جوش های سر سیاه ، باعث می شود که بدنتان را سالم نگه دارید و ذهنتان را تسکین دهید .

جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه

نشانه های بروز جوش های سر سیاه

ما می دانیم که جوش های سر سیاه یکی از علائم آکنه و ناشی از منافذ باز هستند . اما آیا این نوع از جوش با انواع دیگر آکنه متفاوت است ؟

پاسخ به این سوال مثبت است . علائم اصلی جوش های سر سیاه وجود ضایعات کوچک و تیره بر روی پوست است . جوش های سر سیاه به دلیل رنگ آنها ، به راحتی بر روی صورتتان و مخصوصاً ناحیه بینی قابل مشاهده است . جوش سر سیاه اگر چه مانند سایر جوش ها ، به دلیل حمله ی باکتری ها ملتهب و دردناک نمی شوند ، اما سرهای سیاه این جوش ها می توانند بافت پوست را بلند کنند .

جوش های سر سیاه نیاز به درمان دارند ؟

با کسب آگاهی در مورد جوش های سر سیاه بهترین زمان برای درمان آن ها را تشخیص خواهید داد . جوش های سر سیاه به صورت لکه های تیره رنگ بر روی سطح پوست ظاهر شده و قابل مشاهده هستند . جوش های سر سیاه نسبت به دیگر انواع آکنه های التهابی یا آکنه های قرمز دردناک نیستند اما درمان نادرست می تواند شرایط را بدتر کند .

با ظاهر شدن جوش های سر سیاه باید توجه تان را بر روی مراقبت از پوست تان متمرکز کنید تا از آسیب دیدگی پوست در آینده جلوگیری شود . در ادامه به برخی از موثرترین روش های درمان جوش های سر سیاه و جلوگیری از بازگشت آنها اشاره شده است .

چطور از ایجاد چنین جوش هایی جلوگیری کنیم ؟

 

پوست خود را به صورت مداوم تمیز نمایید

تمیز کردن مرتب پوست به دلیل از بین بردن آلودگی ها و کثیفی های روی آن ، به از بین بردن جوش های سر سیاه و جلوگیری از بازگشت دوباره آنها کمک می کند . علاوه بر این ، روغن اضافی و سلول های مرده پوست با تمیز کردن پوست از بین رفته و در نتیجه از انسداد منافذ و ایجاد جوش های سر سیاه جلوگیری می شود .

تمام آنچه را که برای تمیزی پوستتان احتیاج دارید ، یک پاک کننده ملایم با pH خنثی است . علاوه بر این ، پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک نیز می توانند گزینه مناسبی برای تمیز کردن منافذ و کاهش خطر انسداد و برآمدگی آنها باشند . استفاده از صابون های قالبی و جامد برای تمیز کردن پوست مناسب نیستند . زیرا صابون های قالبی خود می توانند منافذ پوستتان را مسدود کنند .

شما می توانید محصولات پاک کننده پوست ، به ویژه محصولات مخصوص پوست های حساس که موجب تحریک نمی شوند را از داروخانه ها تهیه کنید . اگر پوست شما از نوع روغنی است ، باید محصولات و پاک کننده های بدون روغن را انتخاب کنید . به همین ترتیب اگر پوست خشکی دارید از پاک کننده های کرمی یا حاوی گلیسیرین استفاده کنید .

در هنگام شستشوی صورت از آب ولرم استفاده کنید . توجه داشته باشید که آب داغ می تواند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد روغن های اضافی بر روی آن شود .

دوش بگیرید

سلول های مرده پوست ، باکتری های اضافی و چربی حاصل از فعالیت های شدید روزانه ، می توانند منجر به ایجاد جوش های سر سیاه شوند . اگر شما فردی فعال هستید و در طول روز فعالیت های فراوانی انجام می دهید دوش گرفتن مرتب را فراموش نکنید .

در هنگام حمام کردن از صابون های خشک و خشن برای قسمت هایی از پوست که مستعد آکنه هستند ، استفاده نکنید . زیرا این صابون ها موجب خشکی و ضعیف شدن پوستتان شده و در نتیجه شما را در برابر ابتلا به جوش های سر سیاه آسیب پذیرتر می کند . بهترین کار ، استفاده از ژل های ملایم دوش به ویژه برای ناحیه صورت است .

زیادی شستشو ندهید

تمیز کردن پوست برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه امری بسیار مهم است . اما شست و شوی بیش از حد نیز توصیه نمی شود . شستشوی شدید یا بیش از حد صورت ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد روغن بر روی آن شود . در نتیجه فرآیند تمیز کردن پوستتان شکست می خورد .

بهترین زمان برای شستشوی پوست مستعد آکنه ، قبل از خواب شبانه و بعد از بیدار شدن در هنگام صبح است . برای تمیز کردن پوست مقداری از پاک کننده را بر روی انگشتانتان بریزید و به آرامی صورت را با آن پاک کنید . سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید .

جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه

چربی اضافه پوستتان را بگیرید

از بین بردن روغن اضافی پوست برای افرادی که پوست روغنی دارند بسیار مهم است . گرفتن روغن اضافی پوستتان با استفاده از محصولات موضعی مانند پد ، می تواند علاوه بر روغن ، پوست مرده و باکتری هایی که منجر به ایجاد جوش های سر سیاه می شوند را نیز از بین ببرد . این روش تاثیر فراوانی در روال مراقبت از پوست دارد .

روش های مختلفی برای جذب روغن اضافی از روی پوست وجود دارد . به عنوان مثال ، می توانید از داروی بدون نسخه بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید . ماسک رس نیز یک انتخاب موثر هفتگی برای پاکسازی پوست و از بین بردن چربی اضافی آن است . همچنین استفاده از پدهای چربی گیر نیز گزینه های مناسبی هستند . این پدها در داروخانه ها و فروشگاه ها موجود هستند .

توجه داشته باشید که در این روش از استفاده بیش از حد محصولات و تحریک پوست خودداری کنید . شما می توانید با پزشک در مورد چگونگی انجام این روش مشورت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید .

قبل از خواب آرایش تان را پاک کنید

خوابیدن با آرایش ، خطر ابتلا به جوش های سر سیاه را افزایش می دهد . زیرا مواد آرایشی می توانند منافذ پوستتان را مسدود کنند . به خاطر داشته باشید که پوست شما نیاز به نفس کشیدن دارد . بنابراین یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ایجاد جوش های سر سیاه پاک کردن تمام لایه های مواد آرایشی بر روی صورتتان است .

برای این کار می توانید از پاک کننده های ملایم آرایش استفاده کنید . علاوه بر این ، باقی ماندن مواد آرایشی بر روی صورتتان ممکن است بالش شما را کثیف کرده و آن را به یک محیط بالقوه برای رشد میکروب ها و باکتری ها تبدیل کند . تمیز کردن وسایل آرایشی یکی دیگر از اقداماتی است که به درمان و پیشگیری از ایجاد جوش های سر سیاه کمک می کند .

عدم توجه به تمیز کردن وسایل آرایشی ، آنها را به عوامل خطرزای ایجاد کننده آکنه و به ویژه جوش های سر سیاه تبدیل می کند . بنابراین حداقل یک بار در ماه لوازم آرایشی تان مانند فرچه ها و پد ها را با آب و صابون بشویید . از این طریق باکتری های مسدود کننده منافذ موجود در آن ها از بین می روند .

صورت خود را با انگشت لمس نکنید

دست های شما روزانه وسایل و مواد فراوانی را لمس می کنند که همه این موارد لزوماً تمیز نیستند . در نتیجه دست  ها و انگشتانتان یک محل بالقوه برای پرورش باکتری ها هستند . این خود به عنوان یک عامل ایجاد کننده آکنه به شمار می رود .

اگر صورتتان را به طور مکرر با انگشتانتان لمس کنید ، خطر ابتلا به جوش های سر سیاه افزایش می یابد . علاوه بر این ، دست زدن به جوش ها و سپس لمس قسمت های دیگر پوست ، منجر به انتقال و گسترش باکتری ها و در نتیجه آسیب پذیر کردن مناطق سالم پوست می شود .

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

مرطوب کردن پوست یک روش کلیدی برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه روی صورت است که بسیاری از افراد از آن بی خبرند . برای تهیه مرطوب کننده ، آنهایی را انتخاب و خریداری کنید که مناسب نوع پوستتان هستند . پوست های هیدراته که به خوبی آبرسانی شده اند احتمال کمتری برای دچار شدن به جوش های سر سیاه و انواع دیگر آکنه ، نسبت به پوست های کم آب دارند .

برخی از افراد بر این باورند که پوست های چرب یا ترکیبی ، نیاز به مرطوب کننده ندارند . این باور اشتباهی است و در واقع عدم استفاده از مرطوب کننده منجر به تولید روغن و چربی بیشتری بر روی پوستتان در طولانی مدت می شود . محصولات غیر کامدوژنیک ، ژل ، محصولات بر پایه آب یا فاقد روغن بهترین مرطوب کننده ها برای افرادی است که پوست صورتشان چرب است .

این افراد باید از استفاده از مرطوب کننده های سنگین تر خودداری کنند . زیرا این محصولات می توانند به تشکیل جوش های سر سیاه منجر شوند . برای اطلاع از نوع پوست صورتتان یا محصولات مناسب با آن ، می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید .

لایه برداری همیشگی پوست

بسیاری از افراد از این مرحله در فرایند مراقبت روزانه از پوستشان صرف نظر می کنند . زیرا آنها فکر می کنند که لایه برداری روشی خشن برای پوست است و لایه های آن را نازک می کند . آسیب رسیدن به پوست در اثر لایه برداری زمانی رخ می دهد که پوست صورت حساس است و مواد لایه بردار حاوی کریستال یا ذرات ماسه می باشد .

سلول های مرده پوست می توانند از طریق مسدود کردن منافذ ، به ایجاد جوش های سر سیاه کمک کنند . بنابراین اگر مایل به دوری از این شرایط هستید ، انجام لایه برداری صورت بسیار مهم است . زیرا لایه برداری می تواند سلول های مرده ، باکتری ها ، سلول های زیر پوستی و ضعیف ترین منافذ پوست را از بین ببرد . با این حال ، از فشار دادن یا خارج کردن جوش های سر سیاه و آکنه های فعال خودداری کنید .

زیرا لایه بردارها تنها اثرات سطحی دارند و به طور عمیق به داخل پوست نفوذ نمی کنند و تلاش بیش از حد می تواند نواحی حساس پوستی را تحریک کند . بنابراین به یاد داشته باشید که برای تازه کردن پوست صورتتان و جلوگیری از ایجاد عدم تعادل در آن ، هفته ای یک بار با استفاده از لایه بردارها ، پوستتان را لایه برداری کنید .

جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه

رژیم غذایی روزانه مناسب

رژیم غذایی روزانه تاثیر زیادی بر بدنتان از جمله سلامت پوست دارد . یک رژیم غذایی خوب و متعادل بدون مصرف غذاهای ناسالم ، خطر ابتلا به جوش های سر سیاه و سایر شرایط آکنه سخت را کاهش می دهد .

اگر دوست دارید پوستی سالم داشته باشید موارد زیر را بخوانید :

 

  1. مصرف چربی و قند را کاهش دهید . رژیم های غذایی سرشار از قند و چربی مانند رژیم های حاوی غذاهای سرخ شده و شیرینی ، باعث افزایش خطر ابتلا به جوش های سر سیاه از طریق افزایش عملکرد سلول ها می شوند .
  2. غذاهای حاوی بتاکاروتن و ویتامین A را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . به عنوان مثال ، سبزیجات و میوه ها مانند هویج و تمشک برای پوست مفید هستند . زیرا باعث تقویت و تولید مثل سلول های جدید پوست می شوند .
  3. مصرف گردو و روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . اسیدهای چرب موجود در گردو و روغن زیتون موجب هیدراته شدن سلول های پوست می شوند .
  4. مصرف غذاهای ناسالم را محدود و آنها را با گزینه های سالم جایگزین کنید . از این طریق می توانید میزان مصرف ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که برای پوست سالم مورد نیاز هستند را تقویت کنید .
  5. روزانه به اندازه کافی آب بنوشید ، هیدراتاسیون مناسب یکی از مهمترین موارد رژیم غذایی متعادل است و باعث حفظ سلامت پوست و بدن می شود .

نکته های مهم :

 

  • از استفاده فراوان از مواد آرایشی خودداری کنید . زیرا ممکن است که در هنگام تمیز کردن صورت ، به خوبی از روی پوست پاک نشوند .
  • به طور مرتب هفته ای یکبار ملحفه ها به ویژه ملحفه بالشت ها را بشویید . زیرا آنها پر از سلول های مرده پوست و چربی هستند و در نتیجه محیط ایده آلی برای رشد باکتری ها به شمار می روند .
  • پوست صورتتان را دوبار در ماه بخور دهید تا منافذ آلوده و بسته آن باز شود .
  • همیشه با خود دستمال کاغذی به همراه داشته باشید و از آن برای گرفتن چربی اضافه پوست استفاده کنید زیرا این کار سبب می شود قبل از آن که روغن اضافی پوست منافذ را مسدود کند از روی صورتتان برداشته شود .
  • پس از شستشوی صورت ، آن را با آب خنک آبکشی کنید .
  • این کار منجر به بسته شدن منافذ و عدم ورود گرد و خاک و آلودگی به آنها می شود .

می توانید از طریق راه های زیر برای درمان خانگی جوش های سرسیاه استفاده کنید :

 

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین موجب تعادل pH سطح پوست شده و روغن اضافی ، سلول های مرده پوست و آلودگی ها و گرد و غبار را از روی آن پاک می کند . علاوه بر این ، جوش شیرین یک لایه بردار مفید برای پوست است . شما می توانید هفته ای دو بار جوش شیرین را بر روی پوستتان اعمال کنید . توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از جوش شیرین ممکن است موجب خشکی پوستتان شود .

شکر

از شکر غالباً برای پاک کردن و تمیز کردن منافذ مسدود شده و مقابله با جوش های سخت و زننده استفاده می شود . اضافه کردن شکر به روغن های حامل باعث افزایش اثر بخشی آن ها می شود . زیرا این روغن ها مانند جوجوبا ، زیتون یا بادام می توانند به خوبی از سبوم پوست تقلید کنند .

آکنه و به ویژه جوش های سر سیاه برای هر فردی در هر سنی دردسر ساز است . برخی از این افراد معمولاً تمام راه های از بین برنده آکنه را در طول زندگی خود امتحان می کنند ، اما این راه حل ها همیشه کارآمد نیستند . بنابراین توجه به نحوه جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه ، روش موثر و به صرفه برای مبارزه با آکنه است .

چای سبز

چای سبز می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان فوق العاده موثر عمل کند . اگر چای سبز به طور مرتب هفته ای ۲ الی ۳ بار مصرف شود ، می تواند میزان تولید روغن پوست را به طور موثری کاهش دهد .

زردچوبه

زردچوبه یک منبع غنی از خواص ضد قارچی ، ضد باکتریایی و ضد التهابی است . استفاده از زردچوبه برای از بین بردن جوش های سر سیاه گزینه مناسبی است . شما می توانید از زردچوبه به عنوان ماسک صورت استفاده کنید .

عسل طبیعی

عسل به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی خود می تواند انواع ناخالصی ها و آلودگی ها را از روی پوست پاک کند . به همین دلیل برای سلامت پوست یک گزینه محبوب به شمار می رود . علاوه بر این ، عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای پاک کردن جوش های سر سیاه ، آبرسان منافذ و سفت کننده پوست عمل می کند .

آب لیمو

آب لیمو حاوی اسید سیتریک است و اسیدسیتریک یک قابض و جمع کننده طبیعی است و می تواند با منافذ مسدود شده و پوست مرده مقابله کند . این منبع ویتامین C همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می شود . کلاژن می تواند جای زخم را درمان کرده و سلامت پوست را بهبود بخشد .

 

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا