فواید و خرید شامپو ضد ریزش مو با کیفیت

ریزش مو یک مشکل جهانی است که زن و مرد هم نمی شناسد . کمتر کسی است که حداقل در مقطعی از زندگی ، ریزش مو را تجربه نکرده باشد .

با توجه به فراگیر بودن این مشکل ، انواع و اقسام قرص و شربت ، درمان های سنتی ، لوسیون ها و شامپو ضد ریزش مو تولید شده است . فردی که دچار ریزش مو می شود عاجزانه هر دارویی را مصرف می کند .

در بسیاری از موارد درمان های تجویز شده ، جنبه خود درمانی و غیر تخصصی دارند و مشکل را زیادتر می کنند .

دلایل ریزش مو چیست ؟

قبل از اینکه به تاثیر شامپو ضد ریزش مو در توقف ریختن موها بپردازیم ، لازم است تعریف مشخصی از ریزش در مو داشته باشیم . موی انسان از دو بخش ساقه و ریشه مو تشکیل شده است .

ریشه در زیر پوست سر قرار دارد و خود دارای سلول های فراوانی است . وقتی ریشه مو به اندازه کافی مواد مغذی دریافت کند ، موها سالم و درخشان می شوند . کیفیت موها ارتباط مستقیم به سلامت ریشه مو و طریقه نگهداری از مو دارد .

از دست دادن روزانه 50 تا 100 تار مو ، کاملا طبیعی است . وقتی موها را شانه می کنید یا موقع شستشو در حمام تعدادی از موها می ریزد . در مجموع حداکثر 100 تار مو در طول شبانه روز ، از پوست سر جدا می شود .

در افرادی که موهای بلندتری دارند ، موهای ریخته خیلی زیاد به نظر می رسند . موهای بلند در واقع به اندازه موهای کوتاه ، می ریزند ولی به نظر تعداد این موها خیلی بیشتر است . شامپو ضد ریزش مو در ریزش موی طبیعی تاثیری ندارد .

برخی از افراد به طرز وسواس گونه ای نگران از دست دادن موهای خود هستند . این افراد هر تار موی کنده شده را یک زنگ خطر برای طاسی می دانند .

واقعیت اما چیز دیگری است . اغلب اوقات تصور می کنید که دچار ریزش مو هستید ولی در واقع این ریزش طبیعی است . عدم آگاهی از ساختمان مو باعث بروز چنین اشتباهی است .

تاثیر شامپو بر ریزش مو

شامپو ( در زبان انگلیسی : Shampoo ) در واقع مایعی است که توسط شرکت ها در کارخانجات تولید می شود و جهت پاکسازی و شستشوی موهای سر بکار می رود .

شامپو محصولی است که در یک قرن گذشته ساخته و توسط شرکت ها و برند های مهم جهان به بازارهای جهان ارائه شده است و تا پیش از آن بسیاری از مردم جهان از مواد گیاهی مانند کتیرا ، چوبک و یا مواد معدنی جهت شستشوی موهای خود استفاده می کردند .

امروزه شامپوهای مختلفی ساخته و در بازارهای جهان عرضه می شوند . از طرف دیگر با توجه به افزایش آمار ریزش موی مردانه و زنانه و همچنین طاسی سر در سراسر جهان ، شرکت های سازنده شامپوهای مختلفی را ساخته و از برخی از آنها تحت عنوان شامپو ضد  ریزش مو و یا شامپوهای تقویتی نام می برند و در تبلیغات خود استفاده می کنند .

به همین جهت بسیاری از افراد هنگام مراجعه به فروشگاه ها و یا داروخانه ها به دنبال پیدا کردن و خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو هستند .

اما باید توجه داشته باشید اگر می خواهید جهت جلوگیری از ریزش مو از بهترین شامپوهای موجود در بازار استفاده کنید ، ضمن رعایت نکات مراقبت از موهای سر بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید .

تا ضمن بررسی وضعیت موهای سر شما در صورت نیاز شامپوهای مورد نظر را با توجه به وضعیت فولیکول موهای سر شما و همچنین چرب ، خشک و یا معمولی بودن تارهای مو ، توصیه و یا تجویز کند .

به یاد داشته باشید که شامپو در واقع ترکیبی شیمیایی است و اگر به فکر مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مو و یا روش های دیگری مانند ماساژ سر با روغن های گیاهی و طبیعی که بسیاری از این روش ها در جهت جلوگیری از ریزش موهای سر و تقویت آنها گرفته اید ، می توانید ضمن مشورت با پزشک خود از روش های ذکر شده استفاده کنید .

اما شامپو نیز در این میان می تواند موثر باشد چرا که با عوض کردن شامپوی خود ممکن است میزان ریزش موهای سر کاهش و یا افزایش پیدا کند .

به همین جهت باید هنگام خرید و استفاده از شامپو برای کنترل ریزش موها دقت کرد . شامپوها دارای ویژگی هایی هستند که قبل از مصرف باید به آنها توجه کرد به خصوص افرادی که دچار ریزش و یا کم پشت شدن مو شده اند .

تفاوت شامپو ضد ریزش مو با شامپوی معمولی

موها در معرض آلودگی های محیط قرار دارند . افرادی که در فضای باز یا محیط های آلوده تری کار می کنند ، به شدت موهای شان کثیف می شود .

آلودگی های محیط بر روی تارهای مو می نشیند . این آلودگی ها به سرعت با چربی پوست سر ترکیب شده و موها را چرب و کثیف نشان می دهد .

هر تار مو متصل به غده هایی است که وظیفه تولید روغن مو را دارند . این روغن و چربی از طریق پوست سر به ساقه مو منتقل می شود . غدد سباسه با ترشح مناسب روغن طبیعی ، پوست سر و موها را نرم و درخشان نگه می دارند .

برای شستشو و از بین بردن آلودگی و چربی موها از شامپو استفاده می شود . شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی با افزودن برخی ترکیبات ، شامپوهای متفاوتی را تولید کرده اند .

صرف نظر از برند تولید کننده ، همه شامپوها دارای فرمول های اختصاصی برای موهای خشک ، چرب و معمولی هستند . شامپوهای خشک دارای قدرت تمیز کنندگی کمتری هستند در مقابل شامپوهای مخصوص موی چرب با قدرت شویندگی بالاتر ، برای موهای خیلی چرب تولید شده است .

با توجه به جنس مو میتوان از شامپوی مناسب استفاده کرد . اگر ریزش مو در حد طبیعی باشد محصولات معمولی ، کفایت می کند و نیازی به استفاده از شامپو ضد ریزش مو نیست .

برخی از شامپوها دارای ترکیبات نرم کننده جهت بهبود حالت دهی به موها تاثیرگذار است . این محصولات برای نرم شده موها و باز شدن گره های مو نیز تاثیرات مثبت دارد .

در ترکیبات شامپو ضد ریزش مو علاوه بر این موارد از ویتامین ها و ترکیبات تقویت کننده مو نیز استفاده شده است . تبلیغات بسیاری در ارتباط با تاثیر این شامپوها در توقف ریزش مو انجام می شود که گاه بسیار اغراق آمیز است .

مواد موجود در شامپو :

بسیاری از شرکت های تولید کننده شامپوها متاسفانه در دهه های گذشته از موادی مانند دی اوکسان ( 1,4- Dioxane ) ، پا ابن ( Propylparaben ) ، پگ ( PEG ) و یا اسلس ( SLES ) استفاده می کردند که نه تنها بیشتر این مواد برای بدن انسان مفید نبودند بلکه حتی  گاهی عوارض جانبی در بر داشتند .

به همین جهت امروزه بیشتر شرکت ها از چنین موادی جهت تولید شامپوها استفاده نمی کنند و از طرف دیگر سازمان های بین المللی و همچنین اتحادیه اروپا نیز شرکت های سازنده را از بکار بردن آنها بطور جدی منع کرده اند .

به همین جهت در سالهای اخیر احتمالا در تبلیغات بسیاری از شرکت های دارویی و یا لوازم بهداشتی به عنوان شامپوی بدون پارابن برخورد کرده اید .

پروپیل پارابن دارای فرمول شیمیایی  C10H12O3 است و امروزه در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی مانند لوسیون ها ، کرم ها و بعضی از شامپوها مورد استفاده قرار می گیرد .

شامپو ضد ریزش مو چیست ؟

تغذیه نامناسب و علل ریزش مو

فقر غذایی یکی از مهم ترین عوامل در ریزش موی سر است . افرادی که برای تناسب اندام و لاغری ، رژیم های سخت غذایی را رعایت می کنند ، دیر یا زود دچار ریزش مو می شوند .

برای حفظ سلامت موها باید روزانه همه گروه های مواد غذایی مصرف شود . یک فرد سالم از طریق خوردن و آشامیدن می تواند نیازهای بدن و اندام ها را تامین کند .

منظور خوردن غذاهای زیاد و پرخوری نیست بلکه دریافت ریزش مغذی ها و املاح و ویتامین ها ، در حد مناسب کفایت می کند . دریافت ویتامین ها و مواد مغذی از طریق تغذیه و مکمل های غذایی در بهبود متابولیسم بدن تاثیر دارد .

جذب مواد مغذی از طریق خون به ریشه مو انجام می شود و کیفیت و سلامت موی سر بهبود خواهد یافت . شامپو ضد ریزش مو نیز حاوی انواع ویتامین های مورد نیاز پوست سر و مو است .

این ویتامین ها از طریق پوست سر جذب شده و به ریشه موها منتقل می شوند . واقعیت اینجاست که مقدار مواد مغذی و ویتامین های موجود در شامپوهای ضد ریزش مو در حد زیادی نیست .

علاوه بر آن این مواد ، مدت کوتاهی روی سر هستند و با آب شسته می شوند . در زمان استحمام مجال کافی برای جذب این مواد از طریق پوست سر نیست .

چنانچه بخواهید مدت زمان بیشتری از شامپو ضد ریزش مو بر روی پوست سر استفاده کنید ، احتمال آسیب مواد شیمیایی موجود در ترکیبات شامپو وجود دارد .

بنا بر این تبلیغات کمی اغراق آمیز است و هرگز یک شامپو به تنهایی نمی تواند در قطع کامل ریزش مو موثر باشد . در کنار تغذیه مناسب داشتن برنامه مراقبتی صحیح از موها توصیه می شود .

تاثیر شامپوها در تقویت و جلوگیری از ریزش موی سر

روزانه شاهد ده ها تبلیغ رسانه ای در مورد اثرگذاری شامپوها بر توقف ریزش مو هستیم . برخی از برند های معروف و شناخته شده ادعا دارند شامپوی معرفی شده ، قادر به درمان ریزش مو به طور دائمی است .

قبل از بررسی صحت یا عدم صحت این ادعا ، لازم است تا توضیحاتی در مورد علت ریزش موی زنان و مردان داده شود . موی ما با آدم های اطراف مان تفاوت دارد .

حتی افراد یک خانواده نیز از نظر وضعیت و کیفیت موها ، در شرایط یکسانی نیستند . موی کودکان نرم و لطیف است . ضخامت موها با افزایش سن بیشتر می شود .

به لحاظ علمی مو ارتباط مستقیم با ژن غالب فرد دارد . در برخی از افراد به صورت ژنتیک موهای پر پشت و ضخیم دیده می شود . به این ترتیب هر کودکی که دارای این ژن باشد در آینده همچون والدین و اجداد خود ، موهایی پر پشت تر دارد .

محیط زندگی و شرایط نگهداری از موها نیز به عنوان یک عامل خارجی روی کیفیت موها تاثیر دارد . استفاده از شامپو ضد ریزش مو به عنوان بخشی از مراقبت های رایج ، تنها روی شرایط محیطی تاثیر دارد .

در واقع با شامپو نمی توان در ژنتیک فرد ، تغییر ایجاد کرد . اگر ژن طاسی و کم مویی در یک خانواده وجود داشته باشد تنها با درمان های پزشکی و دارویی و برخی مراقبت های روتین مو میتوان تا حدودی موها را حفظ کرد .

انواع شامپوها :

در حالت کلی شامپوها را به دو دسته تقسیم بندی می کنند :
• شامپو های معمولی
• شامپو های درمانی

1 _ در واقع شامپوهایی هستند که در داروخانه ها و یا فروشگاه ها به فروش می رسند و جهت شستشوی معمول موهای سر بکار می روند .

البته همانطور که در بخش های دیگر هم قبلا نوشتیم میزان PH شامپو اهمیت زیادی دارد چون در واقع نشان دهنده این است که شامپو بیشتر خاصیت اسیدی دارد و یا قلیایی .

2 _ شامپوهایی هستند که در واقع هدف از مصرف آنها مواردی مانند جلوگیری از ریزش مو ، تقویت موهای سر ، از بین بردن شپش ، کاهش شوره سر و یا جهت استفاده در موهای چرب و یا خشک است .

در استفاده از این نوع شامپوها باید دقت زیادی بکار ببرید و همانطور که بالاتر اشاره شد ، بهتر است این کار زیر نظر پزشک صورت گیرد تا فرد دچار عوارض جانبی از جمله تشدید ریزش مو نشود .

آیا ریزش مو با شامپوهای درمانی متوقف می شود ؟

حال به این سوال می رسیم که آیا با مصرف شامپو های درمانی می توانیم از ریزش موها بطور کامل جلوگیری کنیم ؟ در پاسخ باید گفت : خیر .

به دلیل این که دلایل ریزش مو در افراد مختلف با سنین و شرایط مختلف کاملا فرق دارد و در بسیاری از موارد براحتی نمی توان جلوی بروز این مسئله را به تنهایی گرفت و باید با استفاده از روش های درمانی مانند کاشت مو این کار را انجام داد .

حتی شامپوهایی که در مورد آنها تبلیغ می شود که حاوی موادی مانند سیر و یا نعناع هستند نیز معمولا نمی توانند در دراز مدت تاثیر چشم گیری در رشد و تقویت موهای سر شما بگذارند .

به همین جهت باید به این نکته دقت کرد که میزان کارایی یک شامپو به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله :

  1. قدرت پاک کنندگی موهای سر از چربی و آلودگی ها
  2. نرم کنندگی شامپو
  3.  قدرت تقویت کنندگی آن بر روی موها
  4.  قابلیت استفاده برای مردان و یا زنان
  5.  حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست سر بودن ( مانند ویتامین B ، روی و منیزیم )
  6.  کاهش خارش پوست سر

و موارد دیگری که در بسیاری از مقالات و یا نوشته ها به آنها اشاره می شود . در حقیقت هر فردی باید با توجه به نوع ساختار موهای خود و حالت آنها با توجه به تجربه و همچنین مشورت پزشک اقدام به خریداری و مصرف شامپوهای متناسب با موی سر خود کند .

هر چند شامپوهایی مانند سینره ، آلوپسین ، رینفولتیل و غیره با کارایی نسبتا بالا در سال های اخیر به بازارهای جهان عرضه شده اند ولی در این راه افراط کردن در استفاده از شامپو کار درستی نیست و می تواند موجب ضعیف تر شدن تارهای مو و از دست دادن آنها شود .

شامپو ضد ریزش مو چیست ؟

ریزش مو در اثر بیماری

اغلب افراد در برهه ای از زندگی ، با ریزش مو دست و پنجه نرم کرده اند ولی این ریزش موها موقتی بوده و پس از مدتی برطرف شده است . برخی بیماری ها نظیر تیروئید و بیماری های ناتوان کننده سیستم ایمنی ، موها را به شدت دچار ریزش می کنند .

تاثیر استرس بر مو و داروهای قوی موجب شده تا به طور ناگهانی موها بریزد . در این مورد با درمان کامل بیماری و همچنین قطع مصرف داروها میتوان شاهد رشد دوباره موها بود .

این نوع ریزش مو به هیچ وجه کچلی و طاسی ایجاد نمی کند . حتی افرادی که تحت شیمی درمانی برای سرطان قرار دارند نیز پس از درمان ، موهای سالم و پر پشت خواهند داشت .

دلیل ریزش مو پس از زایمان

یکی از اصلی ترین علل ریزش مو در زنان ، بارداری است . وقتی یک خانم باردار دچار ریزش مو می شود اولین انتخاب ، استفاده از شامپو ضد ریزش مو است .

مکانیسم ریزش مو در بارداری با دیگر موارد متفاوت است . جنین انسان همه نیازهای تغذیه ای خود را از طریق مادر دریافت می کند . ویتامین ها و املاح از طریق خون بند ناف به جنین منتقل می شود .

این پروسه بسیار عادی و طبیعی است . در صورتی که مادر در حین بارداری مواد مغذی و مورد نیاز بدن را دریافت نکند ، پوست و مو دچار مشکل می شوند . ریزش موها هشداری برای کمبود تغذیه ای مادر است .

بسیاری از خانم ها در طول بارداری دچار ریزش مو نمی شوند ولی به طور ناگهانی چند روز بعد از زایمان ، موها شروع به ریختن می کند . در برخی موارد تعادل موهای ریخته شده به قدری زیاد است که نگران کننده می شود .

علت این موضوع بسیار ساده است . مادر در حین زایمان مقدار زیادی خون از دست داده و بدن ضعیف شده است . یک بازه زمانی برای ترمیم اندام ها و دریافت مواد مغذی باید طی شود تا سلامت دوباره به مادر بازگردد .

در این مورد با انجام روتین مراقبت از مو و دریافت مواد مغذی میتوان مشکل را زودتر از بین برد .

شامپو تقویت کننده فوق قوی 

اسم اصلی این محصول ، شامپو ضد ریزش و تقویت کننده مو مکس لیدی است که این دو کار را به خوبی انجام می دهد .

به طور پیچیده اگر بخوایم بگوییم : با افزایش گردش خون باعث باز شدن منافذ پوست سر می شود و بعد از آن به راحتی جذب پوست سر می شود و وارد ریشه مو می شود .

شامپو ضد ریزش مو  شروع به تحریک ریشه مو می کند که باعث رشد موهای ریخته شده به دلیل ضعف ریشه می شود . مقدار باقی مانده شامپو روی موها شروع به جذب از طریق ساقه مو می کنند و به مرور ساقه مو را هم تقویت می کنند .

این چرخه از ابتدا پوست ، ریشه و ساقه مو را تقویت می کند . با این چرخه موها به حدی قوی می شوند که تا مدت ها از شر ریزش مو راحت خواهید شد .

کمک به رشد مجدد مو

افراد زیادی فکر می کنند که شامپوها و داروهای تقویتی مو باید تمام موهای ریخته شده را به حالت اولیه خود بازگردانند . بگذارید دوستانه و منطقی به شما عرض کنیم که ، هیچ محصولی نمی تواند ریشه مو تولید کند .

پس اگر موهای شما سال هاست که ریخته و یا مطمئن هستید که دیگر ریشه ای در زیر پوست سرتان نمانده ، به دنبال محصولی برای برگرداندن همان موها نگردید .

اما اگر به دلیل موقعیت زندگی و کار و … دچار ریزش مو شدید هنوز دیر نشده و خیلی راحت می توانید موهای ریخته شده خود را بازگردانید . شامپو ضد ریزش مو مکس لیدی ریشه هایی که زیر پوست مانده اند را تحریک و دوباره زنده می کند .

ممکن است در طول زندگی به هر دلیلی ساقه های موهایتان آنقدر ضعیف شوند که از روی سطح پوست بشکنند و دیگر ریشه آن ها قدرت بیرون آمدن از زیر پوست را نداشته باشد .

دقیقا شامپو ضد ریزش مو مکس لیدی اینجا دست به کار می شود و ریشه های خسته و خوابیده را بیدار می کند . در مدت زمانی کوتاه به شما سری پر از مو تحویل می دهد و تمام نگرانی های شما را در این زمینه برطرف می سازد .

شامپو ضد ریزش مو چیست ؟

پاک کننده قوی پوست سر

کثیفی و چربی باقی مانده روی پوست سر ، از جمله مهمترین و بدترین مشکلاتی هستند که زمینه سازی اولیه برای ریزش مو را انجام می دهند .

پس اگر پوست شما تمیز و بدون آلودگی باشد ، قطعا دیگر دچار چنین مشکلی نخواهید شد . شامپو ضد ریزش مو  دارای مواد شوینده قوی است که پوست سر شما را مانند زمانی که یک نوزاد از مادر زاییده می شود تمیز و بدون آلودگی می سازد .

50 درصد مشکل ریزش مو با همین موضوع ساده و پیش پا افتاده رفع خواهد شد . اگر شما هم در مناطقی زندگی یا کار می کنید که پوست سرتان مدام در معرض آلودگی و کثیفی است .

کمک به ضخامت ساقه مو 

برعکس گیاهان ، موی سر یک رابطه دو طرفه دارد . تقویت ریشه و ساقه به هم متصل است ، اگر ریشه قوی باشد ساقه مو نمی شکند یا نمی ریزد یا اگر ساقه قوی باشد ریشه از آن تغذیه می کند و باعث جلوگیری از ریزش آن می شود .

در موارد بالا به اندازه کافی ذکر کردیم که شامپو ضد ریزش مو  چطور باعث تقویت ریشه و ساقه مو و پوست سر می شود . این محصول باعث تقویت و ضخیم شدن ساقه می شود که هم ساقه استوار و شاداب بماند و هم باعث تقویت ریشه خود شود تا ریزش موها به حداقل ممکن برسد .

نحوه مصرف شامپو ضد ریزش مو :

روش مصرف این محصول اصلا سخت و پیچیده نیست ، هر بار که حمام می روید موهای خود را که خیس کردید مقداری از شامپو را کف دست ریخته و شروع به ماساژ کنید .

بین 3 الی 5 دقیقه ماساژ دادن را ادامه دهید ، سپس با آب ولرم آبکشی نمایید .

مجله ایرانی سلام یار به شما پیشنهاد می دهد برای یکبار هم که شده از شامپو ضد ریش مو مکس لیدی استفاده نمایید . به شما قول می دهیم که شگفت زده خواهید شد و 90% استرس ها و ناراحتی های شما رفع خواهد شد .

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا