آموزش چک کردن سرور و هاست برای خرید مطمئن

Training to check server and host for safe purchase

همه ما می دانیم که استفاده از یک هاست و سرور خوب می تواند روی امنیت و سلامت سایت ما تاثیر مهمتری داشته باشد تا روی کارایی و سرعت آن ، پس انتخاب یک سرور و هاست خوب مهمترین اصل راه اندازی یک سایت سالم و پایدار است .

ممکن است بعضی از سایت های ارائه دهنده هاست به شما به جای سرور اختصاصی ، یک سرور مجازی یا هر چیز دیگری را ارئه کنند .

 

اولین و مهمترین شاخصه یک سرور خوب

اولین چیزی که در سرور بررسی می کنیم بلک لیست بودن سرور هست  . یعنی ممکن است قبلا از طریق آی پی سرور شما کارهای مخربی انجام شده باشد و آی پی سرور شما در بلک لیست قرار گرفته باشد .

افراد زیادی هستند که سرورهای گران قیمت میخرند و فکر می کنند چون گران تر از بقیه است پس کیفیت بهتری هم دارد .

اما همین سرورهای گران قیمت هم بعضا در بلک لیست قرار داشته اند و بعد از خریداری و استفاده مشکلات زیادی را ایجاد کرده اند . اما جالب است که ارائه دهنده هاست بلک شده هم دلیل به وجود آمدن مشکل را به گردن قالب و افزونه های سایت می اندازند .

شما می توانید روی متن داخل پرانتز کلیک کنید ( online domain tools ) و وارد سایت شوید و مانند تصویر زیر آپی سایت سرور خود را وارد کنید و منتظر لودینگ سماند تا اطلاعات برای شما نمایان شود .

آموزش چک کردن سرور و هاست برای خرید مطمئن

مرحله بعدی تست های سلامت سرور

بعد از خرید سرور باید تست هایی را انجام دهید تا از امن بودن خرید خود مطمئن شوید ، کافیست مرحله به مرحله تست های زیر را انجام دهید .

تست بار Load Test : بررسی شرایط سرور هنگامی که تعداد کاربران واقعی در شرایط مختلف به سرور ما متصل می شوند .

تست فشار یا تست استرس Stress Test : بررسی بیشترین تعداد کاربر همزمان بر روی سرور این تست بسیار مهم است و شرایط بررسی آن باید به شکلی باشد که سایت کلیه ماژول های واقعی خودش را داشته باشد و همگی فعال باشند و اینکه نباید روش فایروال نصب باشد .

تست پایداری Stability Test : در این تست سیستم خود را به مدت طولانی زیر بار کاربر همزمان زیاد می گذاریم تا ببینیم در این شرایط که طولانی است چه اتفاقی برای سیستم و سرور ما خواهد افتاد .

همگی این تست ها باید انجام شود تا از سلامت سرور و هاست خریداری شده مطمئن شوید . می توانید این تست ها را با نرم افزارهای مختلف انجام دهید و بهتر است که در چندین مرحله و به چند روش این کار را انجام دهید .

دقت کنید که در تست پایداری ممکن است سرور بسوزد و حتی آتش بگیرد و این کار نیاز به تخصص بالایی دارد و باید دمای سی پی یو و سرور مدام کنترل شود .

البته در شرکت های ایرانی سرور خاموش می شود و اصلا تحمل نمی کند بعدش سرور را از شما می گیرند و پولتان را هم پس نمی دهند به دلیل اینکه شما فشار زیادی بر سرور آورده اید .

پس حتما حتما کار را به متخصصش بسپارید .

 

تست واقعی یا مجازی بودن سرور

اگر سروری خریداری کرده اید و میخواهید بدانید که این سرور واقعی است یا مجازی ، پیشنهاد می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید .

بارها و بارها هاستینگ های نامعتبر و بدون پشتوانه معتبر به افراد سرورهای مجازی می دهند به اسم سرور اختصاصی ، حالا اگر میخواهید بدانید که چطور این موضوع را متوجه شوید کافیست از طریق دستور lscpu در سرورهای لینوکس مشخصات سرور را مشاهده کنید .

اگر در مشخصات سرور کلماتی مانند :

VMware
Virtual
QEMU
KVM
VM
Virtuozzo
Xen
HVM

مشاهده کردید ، سرور شما مجازی است ، البته این موضوع فقط یک پیشنهاد است چون شرکت های هاستینگ می توانند این کلمات را تغییر دهند تا شما متوجه نشوید .

 

تفاوت هاردها در سلامت و سرعت سایت

یکی از مسائل مهم در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد هست که هر چقدر سرعت بیشتر باشد سرعت سرور شما هم بیشتر خواهد بود .

مثلا در هاردهای SSD سرعت تا 2 گیگ هم میرسد ، در هاردهای NVME تا 4 گیگ هم میرسد .

البته بستگی به نوع هارد هم دارد ، مثلا الان با تکنولوژی جدید شرکت ها هاردهای SSD می گذارند که از NVME قوی تر هستند و دارای تکنولوژی هایی از نوع SLC یا MLC یا QLC یا TLC است که هر کدام سرعت های متفاوتی دارند .

اما اگر شما سرور و هاست تهیه کنید که سرعت نوشتن و خواندن هارد I/O کم باشد قطعا هر چقدر هم رم و سی پی یو بالایی داشته باشید سرعت سایت هم کم خواهد بود .

 

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا