کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟

Which vitamin causes puffiness under the eyes

آیا پف زیر چشم شما را آزار می دهد و نمی توانید دلیلی برای آن پیدا کنید؟ کمبود خواب ندارید، نمک زیاد مصرف نمی کنید و از نظر ژنتیکی مستعد این مشکل نیستید؟ بنابراین شاید کمبود ویتامین باعث پف زیر چشم شود. اگر پف زیر چشم فقط گاهی اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه کم خوابی باشد و با جبران کمبود خواب به راحتی برطرف شود.

عوامل ژنتیکی و آلرژی نیز در ایجاد پف زیر چشم دخیل هستند. اما نکته دیگری که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم تاثیر کمبود ویتامین بر پف زیر چشم است. آیا می دانید کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟

کمبود ویتامین K و پف زیر چشم

در برخی از انواع فرمولاسیون کرم دور چشم ویتامین K معمولا برای کاهش سیاهی دور چشم استفاده می شود. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید کمبود ویتامین K بر پف چشم نیز تاثیر می گذارد. این ویتامین با بهبود خاصیت ارتجاعی رگ های خونی و سلامت کلی رگ های خونی از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند و پف زیر چشم را کاهش می دهد. برای افزایش ذخیره ویتامین K در بدن، باید از سبزیجات زیادی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

کلم پیچ، کلم بروکلی، لوبیا سبز، کیوی و آووکادو بهترین منابع ویتامین K برای بدن هستند. همچنین می توانید مقادیر کافی ویتامین K را در جگر گوساله و گوشت مرغ پیدا کنید. مردان بالای 19 سال و زنان بالای 19 سال به ترتیب به 120 و 90 میکروگرم ویتامین K روزانه نیاز دارند.

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟ ویتامین B12

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که کمبود آن می‌تواند بر پف چشم تأثیر بگذارد، ویتامین B12 است. ویتامین B12 در خون سازی نقش دارد و کمبود آن منجر به اکسیژن رسانی ضعیف به بافت های بدن می شود و اثرات آن در زیر چشم به خوبی قابل مشاهده است. کمبود ویتامین B12 باعث می شود رگ های زیر چشم برجسته تر و رنگ آبی تیره پیدا کنند.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می دهد که کمبود این ویتامین می تواند بر پف زیر چشم نیز تأثیر بگذارد. از آنجایی که ویتامین B12 در اکثر منابع حیوانی یافت می شود، کمبود آن در گیاهخواران و وگان ها بسیار شایع است. ماهی، مرغ و گوشت قرمز بهترین منابع ویتامین B12 هستند. بزرگسالان روزانه 2.4 میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند. اگر کمبود ویتامین B12 دارید، من به شما یک قرص ویتامین B12 پیشنهاد می کنم.

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟

ویتامین C و پف زیر چشم

از دست دادن قدرت عضلانی و افتادگی پوست می تواند باعث پف زیر چشم شود. البته این مشکل بیشتر افراد بالای 40 سال را درگیر می کند. در این مورد می توان از رتینول و انواع پپتیدهایی که در تشکیل کلاژن نقش دارند به صورت موضعی استفاده کرد. اما ویتامین دیگری که نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن دارد ویتامین C است. کمبود ویتامین C باعث کاهش سطح کلاژن در بدن می شود و احتمال ایجاد چین و چروک و پف زیر چشم را افزایش می دهد.

ویتامین C را می توان به صورت موضعی به عنوان کرم دور چشم برای رفع پف اطراف چشم استفاده کرد و همچنین می توان با مصرف منابع ویتامین C ذخیره این ویتامین را در بدن افزایش داد. مرکباتی مانند پرتقال و لیمو بهترین منبع ویتامین C برای بدن هستند. اگر فکر می کنید کمبود ویتامین C دارید، قرص ​​جوشان ویتامین C را انجام دهید.

ویتامین A برای پف زیر چشم

رتینول نوعی ویتامین A است که به طور گسترده در کرم های دور چشم به منظور کاهش چین و چروک استفاده می شود. کمبود ویتامین A به طور مستقیم بر پف زیر چشم تأثیر نمی گذارد، اما از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه های مضر خورشید محافظت می کند و روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد. کند کردن روند پیری پوست می تواند در جلوگیری از پف دور چشم موثر باشد. سیب زمینی شیرین، هویج، نخود فرنگی، شیر و تخم مرغ بهترین منابع ویتامین A هستند.

اثر کمبود آهن بر پف زیر چشم

در پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود، شما را با ویتامین های ذکر شده آشنا کردم. آهن یک ماده معدنی است، اما کمبود آهن بدون شک می تواند بر تیرگی زیر چشم و همچنین پف زیر چشم تأثیر بگذارد. کمبود آهن از رسیدن اکسیژن کافی به بافت های زیر چشم جلوگیری می کند و باعث افزایش تیرگی و پف زیر و دور چشم می شود. گوشت قرمز، مرغ و ماهی بهترین منابع آهن هستند.

اگر تیرگی و پف دور چشم همراه با زردی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد بدن دچار کمبود آهن است. اگر این علائم را دارید، برای آزمایشات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

سایر عوامل موثر در ایجاد پف زیر چشم

در قسمت قبل توضیح دادیم که کمبود کدام ویتامین باعث پف اطراف چشم می شود. اما عوامل دیگری غیر از کمبود ویتامین نیز موثر هستند:

  • کم خوابی
  • مصرف بیش از حد نمک (به دلیل احتباس آب در بدن)
  • کم آبی (الکل و کافئین باعث کم آبی بدن می شود)
  • آلرژی (تورم و التهاب ممکن است نشانه‌ای از حساسیت باشد و ممکن است باعث پف زیر چشم شود)
  • مشکلات سینوس (انسداد سینوس ناشی از عفونت یا آلرژی می تواند باعث پف کردن چشم شود)
  • استرس
  • عوامل ژنتیکی

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟

بهترین راه برای از بین بردن افتادگی زیر چشم

اگر پف دور چشم ناشی از کمبود ویتامین است، باید با تغذیه مناسب آن را اصلاح کرد. همچنین می توانید راه حل زیر را امتحان کنید:

  • کمپرس سرد: مقداری یخ در کیسه ای بریزید و روی کیسه را با پارچه ای نرم بپوشانید و برای چند دقیقه زیر چشمان خود قرار دهید. با این حال، این روش موقتی است.
  • کرم های هموروئید: برخی از افراد از کرم هایی استفاده می کنند که برای درمان بواسیر استفاده می شود تا پف زیر چشم را کاهش دهند. من این را توصیه نمی کنم زیرا باید بسیار مراقب باشید. مواد موجود در این کرم برای کاهش التهاب عروق خونی را منقبض می کند و در رفع پف کردگی موثر است.
  • کرم های دور چشم کافئین دار: کافئین منقبض کننده عروق است و با انقباض رگ ها در رفع تیرگی و پف دور چشم موثر است. همچنین می توانید چای کیسه ای کافئین دار را زیر چشم خود قرار دهید.

درمان پزشکی پف زیر چشم

دو نوع درمان پزشکی برای پف زیر و دور چشم وجود دارد:

  • درمان غیرجراحی: برای این کار می‌توانید از فیلر، لیزر و لایه‌برداری شیمیایی استفاده کنید.
  • جراحی پف زیر چشم: لیفت پلک پایین (بلفاروپلاستی) نوعی جراحی است که در آن جراح چربی اضافی زیر چشم را برمی دارد و در نتیجه پوست زیر چشم را سفت می کند.

آخرین سخنان در مورد اثرات کمبود ویتامین بر پف زیر چشم

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می شود؟ همانطور که در این مقاله در مجله روینا توضیح دادم، کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین K یا B12 می تواند به پف زیر چشم کمک کند. با این حال اغلب عوامل دیگری نیز بر پف زیر چشم تاثیر می گذارند، مانند مصرف بیش از حد نمک، کم خوابی، آلرژی، استرس و… برخی افراد نیز دارای پف های ژنتیکی زیر چشم هستند. برای پف زیر چشم، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علت دقیق آن مشخص شود.

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا