اسپرم چیست و چه عواملی بر تولید اسپرم تأثیر می گذارد

What is sperm and what factors affect sperm production

اسپرم چیست و چه کارایی دارد؟

اسپرم؛ این ها سلول های تولید مثلی کوچک و فشرده مردانه هستند که مسئول لقاح تخمک های ماده هستند. این سلول ها به طور مداوم در بدن مرد بالغ تولید می شوند. دانشمندان بر این باورند که سیستم تناسلی مردان بالغ حداقل 1500 سلول اسپرم در ثانیه تولید می کند. این سلول های جنسی نقش حیاتی در بقا و تولید مثل انسان دارند. بنابراین داشتن دانش متوسط ​​در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.

محققان بر این باورند که مردان برای کنترل وضعیت اسپرم خود باید همیشه با یک متخصص اورولوژی در تماس باشند. علاوه بر آزمایش‌های معمول و ضروری، توصیه می‌شود در مدت یک سال آزمایش اسپرماتوگرام نیز انجام شود.

ساختار اسپرم چیست؟

اسپرم معمولاً از سه قسمت تشکیل شده است: سر، وسط و دم.

سر اسپرم حاوی مواد DNA مردانه است که از کروموزوم ها تشکیل شده و به دو قسمت آکروزوم و هسته تقسیم می شود. این قسمت حاوی موادی است که به اسپرم کمک می کند تا وارد تخمک شود. سر از قسمت میانی از طریق گردن جدا می شود. میتوکندری ها در وسط اسپرم قرار دارند و انرژی اسپرم را تامین می کنند.

سومین قسمت این سلول جنسی دم یا تاژک است که طولانی ترین قسمت اسپرم را تشکیل می دهد. این قسمت به اسپرم کمک می کند تا به سمت جلو حرکت کند تا بتواند به تخمک برسد. دم اسپرم باعث می شود که اسپرم با یک حرکت دایره ای نامتقارن حرکت کند.

نحوه تولید اسپرم

اسپرم معمولاً در دو دوره زمانی تولید و توسعه می یابد دوره اولیه که تقریباً 75 روز است و دوره بلوغ که معمولاً 60 روز است. در پایین، ساختارهای کوچکی به نام لوله‌های بیضه مسئول ساخت اسپرم هستند لوله ها حاوی سلول های زایا هستند. این سلول ها هورمون هایی مانند تستوسترون ترشح می کنند و باعث تولد اسپرم می شوند.

اسپرم های تولید شده توسط سلول های زایا ساختار اولیه و توسعه نیافته ای دارند این سلول ها ابتدا به صورت لوله هایی با سر و دم کوتاه ظاهر می شوند و در نهایت پس از 30 تا 35 روز اسپرم ساختار نهایی خود را تکمیل می کند. در طی این مدت، اسپرم با کمک دم کوتاه خود به سمت لوله ای به نام اپیدیدیم در بیضه حرکت می کند.

اکنون که اسپرم بالغ شده است، باید راهی برای ورود به مجرای دفران پیدا کند تا در حین انزال با مایع منی مخلوط شود. به طور معمول، هر بار که انزال ایجاد می شود و ترشح می شود، حدود 500 میلیون اسپرم آزاد می شود.

اسپرم در چه سنی ایجاد می شود؟

تولید اسپرم بالغ در پسران 10 تا 12 ساله با شروع بلوغ آغاز می شود. البته این بازه زمانی برای هر فرد کمی متفاوت خواهد بود. اندازه اسپرم تولید شده در این دوره حدود 0.05 میلی متر است. اسپرم بالغ دارای سر صاف 5.1 میکرومتر و دم آن 50 میکرومتر است که اندازه کل آن به حدود 55 میکرومتر می رسد.

تفاوت بین مایع منی و اسپرم چیست؟

اگر شما هم فکر می کنید که مایع منی همان اسپرم است، باید بگوییم که متأسفانه در اشتباه هستید. مایع منی آزاد شده در انزال حاوی میلیون ها اسپرم در هر میلی لیتر است که باعث باروری می شود. همانطور که در قسمت باز اشاره کردم، اسپرم یک سلول تولید مثل است. این سلول ها توسط مخلوطی از مایعات منتقل می شوند تا بتوانند به تخمک برسند. این مایع حامل اسپرم منی نام دارد عملکرد مایع منی ذخیره و انتقال اسپرم از دستگاه تناسلی مردانه به دستگاه تناسلی زنانه است.

منی منبع غنی از مواد مغذی است که به اسپرم کمک می کند از سفر به تخمک جلوگیری کند. معمولاً هدف اسپرم لقاح تخمدان است و هدف منی کمک به رسیدن اسپرم به تخمدان است.

کیفیت اسپرم چگونه تعیین می‌شود؟

زوج ها برای افزایش شانس باروری یا باروری خود به اسپرم سالم نیاز دارند. بنابراین کیفیت اسپرم نقش مهمی در لقاح خواهد داشت. موارد زیر به بدن شما کمک می کند تا اسپرم با کیفیت و سالم تولید کند. به عنوان مثال:

1 تناسب اندام و وزن سالم

تحقیقات نشان داده است که افزایش شاخص توده بدنی (BMI) با کاهش تعداد اسپرم و تحرک اسپرم مرتبط است. بنابراین یک رژیم غذایی سالم که شامل انواع میوه ها و سبزیجات تازه باشد می تواند به شما کمک کند. زیرا این سبک از رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها نقش موثری در تولید اسپرم با کیفیت بالا دارند. برای تناسب اندام، پیشنهاد می کنم به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

2 تغذیه

تغذیه و فرآیند رساندن مواد معدنی و ویتامین های مغذی به بدن نیز یکی از عوامل موثر بر کیفیت اسپرم مردان است. به هر حال، بدن ما مانند یک سیستم به هم متصل است و قدرت و ساختار بدن تاثیر زیادی بر باروری و کیفیت اسپرم مردان دارد.

3. پیشگیری از عفونت مقاربتی (STI)

عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک می توانند باعث ناباروری در مردان شوند. محدود کردن تعداد شرکای جنسی، استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی مکرر، یا داشتن یک رابطه تک همسری می تواند به پیشگیری از بیماری های مقاربتی کمک کند. با سالم نگه داشتن سیستم تناسلی، بدن شما بدون شک اسپرم سالم تری تولید خواهد کرد.

4 مدیریت استرس

استرس می تواند عملکرد جنسی را کاهش دهد و با هورمون های مورد نیاز برای تولید اسپرم تداخل کند. به عنوان مثال، عدم کنترل استرس و اضطراب باعث اختلال در روند ترشح هورمون تستوسترون می شود که نقش مهمی در تولید اسپرم ایفا می کند.

5 پویا باشید

فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی قوی را افزایش دهد که می تواند به محافظت از اسپرم کمک کند بازی سبک، پیاده روی و آرامش می تواند در این منطقه به شما کمک کند.

کیفیت اسپرم مردان با آزمایش اسپرماتوگرافی توسط متخصص اورولوژی اندازه گیری می شود.

تاثیر سلامت مردان بر کیفیت

مردانی که سبک زندگی و رژیم غذایی مناسبی دارند شش برابر بیشتر از سایر مردان خود باروری خواهند داشت.

ارتباط بین اسپرم و ناباروری در مردان

تعداد اسپرم و تحرک اسپرم دو عامل اصلی هستند که بر باروری مردان پس از انزال تأثیر می‌گذارند. اسپرم می تواند تا پنج روز در داخل واژن بماند. گاهی اوقات یک اسپرم ممکن است باروری داشته باشد که علاوه بر کیفیت و سلامت، از عوامل متعددی نیز سود می برد. به عنوان مثال:

شماره

اگر منی انزالی حاوی حداقل 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر باشد، احتمال باروری وجود دارد. اگر تعداد اسپرم در هر انزال کمتر از حد انتظار باشد، شانس باردار شدن بسیار کم خواهد بود.

حرکت

اسپرم باید حرکت کند تا به تخمک برسد و آن را بارور کند. این حرکت باید به گونه ای باشد که اسپرم بتواند به راحتی از دهانه رحم، طول رحم و لوله های فالوپ عبور کند. تحرک اسپرم در این بخش شامل شنا و اسپینینگ است. سرعت اسپرم باید حداقل 40 درصد قدرت جنبشی آن باشد. اگر این مقدار کمتر از 40 درصد باشد، احتمال بارداری وجود ندارد. زیرا حرکت در این کمیت حد تکرارپذیری در نظر گرفته می شود.

ساختار (مورفولوژی)

یک اسپرم طبیعی دارای سر بیضی شکل و دم بلند است. اگر اسپرم ها ساختار متفاوتی داشته باشند، آن اسپرم یک سلول تولید مثلی با کیفیت نخواهد بود.

موضوعات پزشکی

به طور کلی سلامت بدن بر تولید اسپرم با کیفیت بالا تأثیر دارد که در نهایت بر میزان باروری مردان تأثیر می گذارد. به عنوان مثال: مشکلات هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز، بیماری بیضه یا اختلال انتقال اسپرم.

سن

با افزایش سن، توانایی اسپرم برای حرکت و تعداد اسپرم های طبیعی کاهش می یابد و بر میزان و قدرت باروری تاثیر می گذارد. این امر پس از گذشت 50 سالگی آشکارتر خواهد شد. در صورتی که مورد مذکور دارای اختلال یا مشکلات پزشکی غیر از افزایش سن باشد، همه علل ناباروری مردان.

اسپرم چیست؟

علل کاهش اسپرم چست؟

برخی از عوامل بر میزان و تعداد اسپرم تولید شده تأثیر می‌گذارند به عنوان مثال:

سیگار کشیدن؛

سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر می تواند بیضه ها را کوچک کرده و تولید اسپرم را کاهش دهد.

نوشیدن الکل؛

مصرف مشروبات الکلی در ترشح هورمون تستوسترون اختلال ایجاد می کند.

انجام عمل وازکتومی؛

این عمل با تداخل در انتقال اسپرم در بدن، تولید اسپرم را کاهش می دهد.

افسردگی و استرس؛

این عوامل بر غلظت و میزان تولید اسپرم تأثیر می گذارد. برای مدیریت استرس یا حل چنین مشکلاتی، توصیه می کنیم با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

قرار گرفتن در معرض سموم؛

بنزن، تولوئن، زایلن، علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، حلال‌های آلی، رنگ‌ها و سرب می‌تواند در کاهش تعداد اسپرم نقش داشته باشد.

گرم شدن بیش از حد بیضه ها؛

دمای بالا در تولید و عملکرد اسپرم اختلال ایجاد می کند. برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده مکرر از سونا یا جکوزی می تواند به طور موقت تعداد اسپرم تولید شده را محدود کند.

کشتن کیسه بیضه؛

برخی ضربات می تواند به ساختار کیسه بیضه و قسمت های مختلف این اندام آسیب برساند. این باعث کاهش تولید اسپرم می شود.

همه مواردی که در زیر ذکر کردیم با تأثیر بر ترشح هورمون‌های تولیدکننده اسپرم، تولید اسپرم را کاهش می‌دهند:

    • وزن اضافی
    • مصرف برخی داروها

شیمی درمانی و پرتودرمانی

  • اختلالات مادرزادی
  • بیماری های عفونی
  • جراحی وزن شکم و لگن

ناهنجاری‌های اسپرم

تعداد کم اسپرم، کاهش تحرک و تحرک اسپرم و مورفولوژی یا ظاهر غیر طبیعی اسپرم از جمله ناهنجاری های این سلول ها هستند. برای آشنایی بیشتر با عوامل بیماری زایی که باعث ناهنجاری های اسپرم در مردان می شوند.

نتیجه گیری

ما همچنین یاد گرفتیم که اسپرم چیست و چه عواملی بر تولید اسپرم تأثیر می گذارد و چه ناهنجاری هایی این سلول ها را از بین می برد. اکنون که با نقش مهم این ساختار در بدن خود آشنا شدید، توصیه می کنم در صورت وجود هر گونه اختلال یا مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

سلام یار

اگه قصد تغییر دنیا رو داری، قلم بردار و شروع به نوشتن کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا